Door mijn werk als salesmanager kom ik nog weleens ergens. Eerlijk gezegd vind ik het geweldig leuk dat ik bij zoveel bedrijven een kijkje achter de schermen mag nemen. Natuurlijk heb ik het mijn klanten vooral over IT, maar het gaat gerust ook over andere dingen. Hoewel die toch op de een of andere manier toch steeds een raakvlak met IT lijken te hebben.

 

Ik vraag dan bijvoorbeeld aan de IT’ers in het bedrijf hoe het met de werkdruk gaat en dan is het meteen raak. ‘We zouden nog zoveel kunnen automatiseren, maar het komt er steeds niet van’, hoor ik vaak. Want: ‘weet je hoeveel mensen elke dag een wachtwoord kwijtraken en ons daarom bellen of mailen?’ Te vaak, denk ik dan direct. Dat kost zeeën van tijd.

Plakmemo

Bovendien is het helemaal niet nodig om allerlei verschillende wachtwoorden te hebben. Je kunt ze natuurlijk allemaal in een apart beveiligd document opslaan. Maar je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je dat document kwijtraakt. Dan ben je ettelijke uren kwijt om ze te reconstrueren of je klikt steeds op ‘wachtwoord vergeten’.

 

Het kost hoe dan ook de nodige ellende om alles recht te trekken. En een plakmemo op het beeldscherm – met inloggegevens voor uiteenlopende webdiensten – kan anno 2017 helemaal niet meer. En daarbij; hoeveel diensten en applicaties gebruik je wel niet? Als ik naar mezelf kijk toch minstens een stuk of honderd. Variërend van een paar mailboxen en social media tot vakantieproviders, gemeentelijke diensten en de website van het theater. Het zou me niets verbazen als het er nog veel meer zijn.

Zo zie je al snel door de regelbomen het inlogbos niet meer

Het vervelende is ook nog eens dat je voor vrijwel elke website een ander soort wachtwoord nodig hebt. Op de ene site moet je een combinatie van tekens, cijfers en letters gebruiken. Een andere site wil dat je zowel hoofd- als kleine letters gebruikt. Op de volgende worden juist geen speciale tekens toegestaan. Zo zie je al snel door de regelbomen het inlogbos niet meer.

 

Je kunt dus niet één wachtwoordcombinatie als basis nemen en die aan de website aanpassen. Zo wordt de lijst alleen maar langer, langer en nog langer naarmate je meer diensten op het web afneemt. ‘Daar moet toch iets aan te doen zijn?’, kan ik je al bijna horen zuchten. Gelukkig wel. Facebook doet het al een beetje door je met je Facebook-account bij gerelateerde websites in te laten loggen. Maar het kan nog veel beter.

Single Sign-on

Ik heb het over Single Sign-on; vrij vertaald ‘eenmalig inloggen’. Met de achterliggende beveiligingstechniek ga ik je niet lastig vallen, maar het is een fantastische oplossing. Je krijgt met één keer inloggen direct veilig toegang tot websites en applicaties die met inloggegevens zijn beveiligd. Je hoeft echt nog maar een enkele inlogcombinatie te onthouden om overal toegang te krijgen.

 

Ik zou je overigens wel aanraden om te kiezen voor een combinatie die je makkelijk kúnt onthouden. Daarnaast kun je de veiligheid nog verder verhogen met aanvullende sms-tokens of dataversleuteling. Dat gaat niet ten koste van de gebruikersvriendelijkheid. En de helpdesk zal je dankbaar zijn. Daar komen gegarandeerd veel minder vragen binnen om een wachtwoord te resetten. De tijd die daardoor overblijft, kunnen ze mooi aan ‘het echte werk’ besteden.

Single Sign-On

  • Eén keer inloggen,meteen overal toegang.
  • Gebruik(er)svriendelijken gegarandeerd veilig.
  • Minder kans op kwijtraken inlogcombinaties.

Richard Roersma

"Ik houd ervan om ingewikkelde dingen simpel te maken."

x

JOBS 13

JOBS 13