Slimme inzichten maken het verschil

Doordachte beslissingen neem je op basis van cijfers

Slimme inzichten maken het verschil

Doordachte beslissingen neem je op basis van cijfers

In welke organisatie je ook werkt, de hoeveelheid data (uit verschillende bronnen) neemt voortdurend toe, terwijl de tijd om goede beslissingen te nemen alleen maar afneemt. De kunst is om uit alle data informatie te filteren waarmee je snelle en doeltreffende besluitvorming optimaal faciliteert. Door de juiste inzet van Business Intelligence worden organisaties succesvoller, wendbaarder en spelen ze makkelijker in op ontwikkelingen in de markt. Maar als de daarvoor benodigde informatie voortdurend handmatig geactualiseerd moeten worden, is het maar de vraag of de kosten nog wel opwegen tegen de baten. Ja, je hebt een flexibele organisatie. Maar tegen welke prijs? En dat terwijl die berg aan gegevens eenvoudig gebundeld kan worden tot inzichtelijke informatie waarmee je jouw organisatie ‘data driven’ kunt sturen. Met IT is dat simpeler dan ooit.

‘Hoe tover ik uit al die data de juiste cijfers efficiënt tevoorschijn om mijn zakelijke beslissingen met feiten te onderbouwen?’

Geautomatiseerd

Veel organisaties behelpen zich nog steeds met omvangrijke Excel-sheets om rapportages in elkaar te draaien. Vaak moeten die handmatig worden geactualiseerd. Dat is geweldig arbeidsintensief, tijdrovend en ook nog eens niet honderd procent betrouwbaar. Terwijl alle informatie die voorhanden is geautomatiseerd kan worden samengevat in inzichtelijke overzichten waardoor je jouw organisatie op basis van onweerlegbare cijfers kunt sturen. Op basis van betrouwbare informatie die niet door mensenhanden wordt aangeleverd, maar op de achtergrond uit programma’s als Exact en CRM-toepassingen wordt gegenereerd. Door de menselijke factor te minimaliseren, krijg je niet alleen snellere maar ook betere rapportageresultaten. En dat is uiteindelijk waar je naar op zoek bent. Gegevens waarop je kunt bouwen om jouw organisatie effectief te kunnen sturen.

Gekoppelde systemen

Voor het gemak gaan we ervan uit dat je de bedrijfsdoelstellingen hebt bepaald; dat je hebt bedacht welke informatie je nodig hebt om die te bereiken én waar je de benodigde data kunt vinden. Dan kun je alle gegevens omzetten naar compacte in- en overzichten. Dankzij IT is het geen enkel probleem wanneer cruciale informatie in verschillende systemen circuleert. De verschillende databases kunnen doeltreffend met elkaar worden verbonden waarbij ook nog eens logische verbanden kunnen worden gelegd. Denk aan het koppelen van een planningssysteem aan een urenregistratiesysteem en/of financiële software waarna de resultaten van die onderlinge communicatie direct in beeld kunnen worden gebracht. Op die manier kun je meteen zien of de praktijk klopt met de theorie, wat de gemaakte kosten zijn en of je binnen de van toepassing zijnde budgetten bent gebleven. In feite hoef je alleen maar de KPI’s te benoemen om zo goed als realtime op een of meer overzichtelijke dashboards te zien hoe de zaken ervoor staan.  

Rolgebaseerd

Om het datafeest compleet te maken, kun je besluiten om informatie afhankelijk van de gebruiker wel of niet toegankelijk te maken. Zo bekijk je per rol wie welke gegevens nodig heeft om productief te kunnen werken. Een salesmanager heeft nu eenmaal aan andere informatie behoefte dan een productiemanager. Net als een HR-manager om andere stuurinformatie dan de controller vraagt. Door van tevoren goed na te denken over de ‘databehoefte per rol’ en jouw medewerkers nadrukkelijk in dat proces te betrekken, creëer je in wezen de ideale omstandigheden om als organisatie slagvaardig op te treden. Iedereen draagt dan vanuit individuele betrokkenheid op een uiterst doeltreffende manier bij aan het eindresultaat van jouw organisatie. Daarbovenop komt de voorsprong die je neemt met actuele stuurinformatie die jouw organisatie in staat stelt om de marktpositie te verstevigen en uit te bouwen.

Geautomatiseerd

Veel organisaties behelpen zich nog steeds met omvangrijke Excel-sheets om rapportages in elkaar te draaien. Vaak moeten die handmatig worden geactualiseerd. Dat is geweldig arbeidsintensief, tijdrovend en ook nog eens niet honderd procent betrouwbaar. Terwijl alle informatie die voorhanden is geautomatiseerd kan worden samengevat in inzichtelijke overzichten waardoor je jouw organisatie op basis van onweerlegbare cijfers kunt sturen. Op basis van betrouwbare informatie die niet door mensenhanden wordt aangeleverd, maar op de achtergrond uit programma’s als Exact en CRM-toepassingen wordt gegenereerd. Door de menselijke factor te minimaliseren, krijg je niet alleen snellere maar ook betere rapportageresultaten. En dat is uiteindelijk waar je naar op zoek bent. Gegevens waarop je kunt bouwen om jouw organisatie effectief te kunnen sturen.

Servicedesk

Gekoppelde systemen

Voor het gemak gaan we ervan uit dat je de bedrijfsdoelstellingen hebt bepaald; dat je hebt bedacht welke informatie je nodig hebt om die te bereiken én waar je de benodigde data kunt vinden. Dan kun je alle gegevens omzetten naar compacte in- en overzichten. Dankzij IT is het geen enkel probleem wanneer cruciale informatie in verschillende systemen circuleert. De verschillende databases kunnen doeltreffend met elkaar worden verbonden waarbij ook nog eens logische verbanden kunnen worden gelegd. Denk aan het koppelen van een planningssysteem aan een urenregistratiesysteem en/of financiële software waarna de resultaten van die onderlinge communicatie direct in beeld kunnen worden gebracht. Op die manier kun je meteen zien of de praktijk klopt met de theorie, wat de gemaakte kosten zijn en of je binnen de van toepassing zijnde budgetten bent gebleven. In feite hoef je alleen maar de KPI’s te benoemen om zo goed als realtime op een of meer overzichtelijke dashboards te zien hoe de zaken ervoor staan.  

Rolgebaseerd

Om het datafeest compleet te maken, kun je besluiten om informatie afhankelijk van de gebruiker wel of niet toegankelijk te maken. Zo bekijk je per rol wie welke gegevens nodig heeft om productief te kunnen werken. Een salesmanager heeft nu eenmaal aan andere informatie behoefte dan een productiemanager. Net als een HR-manager om andere stuurinformatie dan de controller vraagt. Door van tevoren goed na te denken over de ‘databehoefte per rol’ en jouw medewerkers nadrukkelijk in dat proces te betrekken, creëer je in wezen de ideale omstandigheden om als organisatie slagvaardig op te treden. Iedereen draagt dan vanuit individuele betrokkenheid op een uiterst doeltreffende manier bij aan het eindresultaat van jouw organisatie. Daarbovenop komt de voorsprong die je neemt met actuele stuurinformatie die jouw organisatie in staat stelt om de marktpositie te verstevigen en uit te bouwen.

Van onderbuik naar wetenschap

Met actuele cijfers en inzichten kun je beslissingen, die je nu op basis van jouw onderbuikgevoel neemt, staven met feiten die voortkomen uit jouw data en direct bruikbaar aan jou worden gepresenteerd. Dat vergroot de zuiverheid van het besluitvormingsproces, omdat er sprake is van ‘objectieve waarheden’, die niet worden beïnvloed door meningen of interpretaties. Je kunt in de praktijk toetsen of het klopt wat je denkt. Geautomatiseerd, snel en uiterst effectief.

Is het écht nodig?

Meten is weten. Maar je moet wel weten wat je met je inzichten wilt bereiken. Je krijgt concrete informatie over de prestaties in jouw organisatie, die je kunt afzetten tegen de vastgestelde normen. Daardoor weet je op grond van feiten en cijfers wat de stand van zaken is. Aan de hand van de doelstellingen besluit je vervolgens of het nodig is om de organisatie bij te sturen. Je maakt het daardoor een stuk eenvoudiger om jouw organisatie met veranderingen in de markt om te laten gaan. Zeker als je het iedereen zo makkelijk mogelijk maakt om direct te handelen naar aanleiding van de verkregen inzichten die je tot op de rol nauwkeurig kunt aanreiken. Zo kun je optimaal inspelen op veranderende situaties in de markt.

Download het redpaper over slimme business inzichten


    Download het redpaper over slimme business inzichten


      Over Avantage

      Wij geloven dat IT altijd en overal voor jou moet werken. Daarbij maakt het niet uit op welke van de laatste woorden je de klemtoon legt. IT móet gewoon voor jou wérken. Bovendien moet IT vóór jóu werken. Dat is precies het vakgebied waar wij al meer dan 30 jaar verstand van hebben. Met onze praktische klantervaringen en ons uitgebreide dienstenpakket combineren wij de werkwijze in jouw organisatie en het digitaal gedrag van jouw medewerkers met onze IT om ‘de mensen die het moeten doen’ productiever (samen) te laten werken. Daarbij bestaat de basis uit een solide infrastructuur, een veilige IT-omgeving, efficiënt beheer, klantgerichte ondersteuning en hulp bij de adoptie van innovaties. Dat komt allemaal samen in ons online platform GO, waar iedereen vanuit de eigen rol direct beschikt over alle informatie en middelen die nodig zijn om de productiviteit in jouw organisatie te verhogen en jouw klanten nóg beter te bedienen.

      SINDS 1990

      800+ KLANTEN

      202 COLLEGA’S

      ROTTERDAM, ALMERE
      EN ALPHEN A/D RIJN

      FINANCIEEL
      GEZOND

      ISO 9001/
      ISO 27001
      NEN 7510

      Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?
      Neem contact met ons op.