Of ik wilde meewerken aan een afstudeeropdracht van een stagiair bij ons op kantoor, werd me gevraagd. Nu sta ik graag klaar voor anderen, maar daar wilde ik toch wel wat meer over weten. Het bleek te gaan over een onderzoek naar typische kenmerken van een IT’er. De uitkomsten werden verwerkt in aanbevelingen om gerichter op de arbeidsmarkt te werven.

 

IT’ers zijn nu eenmaal ‘hot’ en het wordt steeds moeilijker om ze aan je organisatie te binden. Dan is het wel handig om te weten waar je ze kunt vinden en waarmee je ze kunt binden. Dat was dan ook de achtergrond van de afstudeeropdracht die in tientallen interviews met IT’ers voorzag. Het gesprek met de stagiair zou maar een uurtje duren en dat maakte ik met plezier vrij. Ik ben nu eenmaal de beroerdste niet.

Persoon

Tijdens het interview werden me allerlei vragen gesteld. Zoals wat m’n sterke punten waren, waar ik nog aan wilde werken en wat ik met IT wilde bereiken. Daarnaast zaten er vragen tussen over de werksfeer en over de samenwerking met collega’s. De stagiair wilde ook weten hoe mijn werkgever zich kon positioneren als beste werkgever in de IT. En hij was benieuwd op welke manier ik mijn professionele ambities wilde waarmaken.

 

Online sociale netwerken zoals Instagram, Facebook en LinkedIn kwamen ook nog aan bod. Al met al ontstond op die manier vanzelf een beeld van mijn persoon. Van wie ik ben en waar ik blij van word, zowel tijdens als buiten werktijd. Bij dat laatste realiseerde ik me dat ik toch echt een heuse IT’er ben. In mijn vrije tijd ben ik namelijk best vaak aan het gamen.

Die ellende kun je maar beter voor zijn

Dat doe ik ook weleens in mijn lunchpauze, op m’n eigen tablet die grafisch geweldig presteert. Ik ben trouwens niet de enige die dat doet. Mijn collega’s zie ik ook regelmatig met hun tablet of smartphone stoeien om ergens een level erbij te krijgen. Omdat wij ‘in het vak’ zitten, weten we zeker dat we veilige apps gebruiken. Onze IT-omgeving loopt dus geen enkel gevaar om besmet te worden. Maar bij onze klanten komen we wel andere situaties tegen. Dan heeft iemand een online spelletje als app geïnstalleerd en wordt dat via het WiFi-netwerk van het bedrijf gespeeld.

 

Als je niet precies weet hoe veilig dat spelletje is, moet je dat echt niet doen. Een onveilige app kan ongemerkt virussen in het netwerk installeren of datalekkage veroorzaken. Dan geef je bedrijfsgegevens prijs die absoluut niet voor andere ogen zijn bestemd. Of er is iets met je creditcard gekocht zonder dat je dat zelf hebt gedaan. Wanneer een netwerk eenmaal is aangetast, is de schade niet te voorspellen of te overzien. Die ellende kun je maar beter voor zijn.

Device Management

Het goede nieuws is dat we met device management een slimme IT-oplossing in huis hebben om problemen te voorkomen. Daarvoor is het wel van belang dat alle devices die van het netwerk gebruik maken, onderhanden worden genomen. Dus niet alleen de zakelijke apparaten, maar ook de privé apparatuur van medewerkers, die dan wel geregistreerd moet zijn.

 

Wij richten die devices vervolgens veilig in. In de praktijk betekent het dat de netwerkgebruikers alleen toegang hebben tot veilige bedrijfsapplicaties en ‘goedgekeurde’ privé apps. Als extra voorzorgsmaatregel kunnen we een verloren of gestolen device zelfs nog op afstand blokkeren of alle gegevens erop wissen. En gasten of bezoekers? Die geef je toegang tot een gastnetwerk. Zo houden we het samen veilig.

Device Management

  • Minder risico door preventief beheer.
  • Alleen gebruik van goedgekeurde veilige apps.
  • Devices kunnen op afstand worden geblokkeerd.

Micha van der Burg

"IT doet precies wat jij wilt. Je moet het alleen goed vertellen."

x

JOBS 8

JOBS 8