Organisaties vooruithelpen, hun slagkracht vergroten. Met behulp van betrouwbare en veilige IT. Zodat mensen altijd en overal perfect kunnen (samen)werken. Met die stip op de horizon sloegen Ricoh Nederland en IT-dienstverlener Avantage begin 2021 de handen ineen. CEO’s Bob van Heyningen (Ricoh NL) en Eric Carree geven hun kijk op de samenwerking.

 

De overname van Avantage past bij de groeiambities van Ricoh, weet Eric. “Door ons is Ricoh getransformeerd naar een complete leverancier van digitale diensten. Om dat te kunnen zijn, is solide en veilige IT een eerste vereiste. Plus een betrouwbare IT-infrastructuur. Dat is precies de kracht van Avantage. Door de verSaaSing van applicaties en de beweging van de IT-industrie naar de hybride cloud zijn die elementen nóg essentiëler geworden voor onze klanten. Laat die kennis nu juist al ruim 30 jaar bij Avantage aanwezig zijn. Een win-winsituatie dus. Op het terrein van digitalisering, een moderne hybride cloudomgeving, de moderne werkplek en zeker ook cybersecurity bieden wij oplossingen die de effectiviteit en productiviteit van eindgebruikers – en daarmee de organisatie – vergroten.”

‘Voor digitale services is solide en veilige IT een eerste vereiste.’

Bob is het daar volledig mee eens. “Ricoh is vooral bekend van oplossingen voor office en industrial printing. De afgelopen jaren hebben we echter onze vleugels uitgeslagen. We ondersteunen organisaties met een compleet palet digitale diensten. Alleen raakten die steeds meer verweven met de IT-systemen van onze klanten. Hoe regel je de opslag? Hoe ontsluit je bestanden in een hybride cloudomgeving? En hoe is de integratie met Microsoft Office geregeld? Die kennis hadden we zelf niet in huis, terwijl onze klanten ons wel als dé partij zagen om hun IT-zaken te regelen. Dat is de reden waarom we Avantage hebben overgenomen. Daardoor hebben we nu de kennis en ervaring om onze klanten nog verder te brengen in hun digitale volwassenheid.”

Voordeel: alles onder één dak

De aanvulling op het portfolio van Ricoh is voor klanten een groot voordeel, heeft Bob gemerkt. “Het meer corporate DNA van Ricoh helpt Avantage verder als het om governance gaat. Het mkb DNA van Avantage helpt Ricoh om op sommige terreinen pragmatischer stappen te maken. We hebben alles nu onder één dak. Naast wat we al deden, verzorgen we nu ook een perfect functionerende en veilige IT-infrastructuur, inclusief alle koppelingen. Dat maakt ons veel slagvaardiger. Voor onze klanten betekent dat veel meer gemak, kwaliteit en efficiency. Alles wordt in één keer goed geregeld.”

‘Voor onze klanten betekent dat veel meer gemak, kwaliteit en efficiency.’

Eric heeft de eerste gevolgen van de toegenomen slagkracht ook al gezien. “Een internationale klant van ons, met een vestiging in China, betrekt de IT-expertise nu bij een lokale Ricoh-partner. Maar ook onze mkb-klanten snappen heel goed dat het voordelig is om de expertise van Ricoh op het gebied van digitalisering bij één partij neer te leggen. Ricoh werkt binnen Nederland met Ricoh Business Centers, die geografisch goed vertegenwoordigd zijn. Hun klanten willen met ons in gesprek op basis van de bestaande vertrouwensrelatie. Dat is mooi om te merken, want vertrouwen is cruciaal wanneer je een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering voor een belangrijk deel uitbesteedt.”

‘Synergie en meerwaarde: samen kennis delen tijdens webinars.’

De samenwerking biedt volop mogelijkheden voor kennisdeling. Bob: “We vinden het belangrijk om kennis met elkaar te delen. En dat doen we niet alleen intern, maar ook extern. We organiseren webinars waarin we aandacht besteden aan thema’s als de moderne werkplek, hybride vergaderen, digitale weerbaarheid en – niet te vergeten – de digitale transformatie. Je ziet dan heel goed de synergie tussen Avantage en Ricoh. Dat is echt de meerwaarde van onze samenwerking voor onze bestaande én potentiële klanten. De energie stroomt.”

Winnaars

Gedurende de samenwerking zien Ricoh en Avantage al direct resultaten van de goede culturele basis die beide bedrijven verbindt. Eric: “Waar het voor ons om gaat is klant- en medewerkerstevredenheid! De energie die is ontstaan, is gaaf om te zien. Dit komt omdat we nu nog meer expertise en relevante solutions in huis hebben.” Bob vult aan: “Klanten zien het potentieel. Zoals de situatie nu is, zijn er alleen maar winnaars. Beter kun je het niet krijgen.”

Eric Carree

"Je moet niet altijd op de voorgrond willen staan. Dan krijg je vaak het beste resultaat."

    de Maand van Avantage

    Maandelijkse updates over slim(mer) werken, cybersecurity en de cloud