Op je werk moet je productief zijn. Hoe productiever, hoe beter. Daar heb je opperste concentratie bij nodig. Alleen kunnen er allerlei prikkels zijn die jou uit je concentratie halen. Een appje hier, een belletje daar, een mailtje zus, een pop-up zo; je krijgt van alle kanten veel signalen. Hoe je het toch voor elkaar krijgt om op je werk geconcentreerd te blijven? Ik geef je 6 handige tips.

#1. Weet wat je wil doen!

Plan je dag. Maak korte en duidelijke taakomschrijvingen voor jezelf en stel prioriteiten. Zorg dat je weet wat aan het eind van de dag echt af moet zijn en welke taken je later kunt doen. Vergeet tussendoor niet om rust te nemen. Neem een korte pauze als je twee uur achter elkaar geconcentreerd hebt gewerkt. Ga een rondje lopen en laad jezelf even op, zodat je daarna weer fris aan de slag kunt gaan.

#2. Focus

Ben je er nog? Om focus te kunnen houden op je werk, mag je eigenlijk niet afgeleid worden. Daar kun je zelf iets aan doen door notificatiemeldingen (pushberichten) van social media op je pc, laptop, tablet en/of smartphone uit te zetten. Houd voor jezelf vaste momenten aan waarop je jouw kanalen checkt, wijk daar niet van af.

#3. Werkomgeving

Jouw werkomgeving heeft enorm veel invloed op jouw concentratie. Zorg dus voor een prettige en rustige werkplek waar je echt geconcentreerd kunt werken en je taken doelgericht kunt uitvoeren. Ruim eventuele rommel op, want werken aan een schoon en opgeruimd bureau is veel beter voor je concentratie en dus ook voor je productiviteit.

#4. Nachtrust

Als je te weinig slaapt, heeft dat invloed op je humeur. Daar kun je behoorlijk prikkelbaar van worden. Dat is niet fijn voor je collega’s die met de gevolgen van jouw slaaptekort te maken krijgen. Bovendien verwerken jouw hersenen alle informatie van de dag wanneer je slaapt. Met onvoldoende nachtrust hebben je hersenen niet genoeg tijd om dat te doen. Daardoor ben je al moe voordat de dag begint.

#5. Ken je (bio)ritme

Ben je een echt ochtendmens of juist een avondmens? Heb je last van een ‘after lunch dip’? De momenten waarop jij overdag op je best bent, moet je gebruiken voor het uitvoeren van ingewikkelde taken. De meer eenvoudige werkzaamheden doe je dan op andere momenten. Daar kun je in je dagplanning rekening mee houden.

#6. Eten en drinken

De belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt; dat mag je niet overslaan. Om je energie op peil te houden, kun je het beste ‘kleine maaltijden’ over de dag verspreiden. Dat is beter dan één keer uitgebreid lunchen. Als je een tussendoortje neemt, pak je liever fruit dan een energiereep. En drink hoe dan ook voldoende (1,5 tot 2 liter) water.

Arwen Durieux

"Kennis is macht. Kennis delen is kracht."

x

JOBS 13

JOBS 13