Ken je dat gevoel? Je zit in een restaurant. De ober m/v komt naar je toe met de menukaart en vraagt of je vast iets wilt drinken. Dat wil je wel, dus bestel je jouw favoriete drankje en sla je de kaart open. Daar staat een keur aan gerechten. Warme en koude entrees, tussengerechten, vlees-, vis- en vegetarische menu’s, desserts en ook nog een aantal wijnarrangementen. De grote vraag is dan: waar heb je trek in? En aan welke keuze houd je het beste gevoel over? Zo is het ook met IT. Eerst bedenken wat je wilt en wat je nodig hebt. Om je bij die keuze te helpen, is een kundige gids een uitkomst. Wij zijn dat in IT-land. In een restaurant is de ober de expert.

Smaakvol en smakelijk

De ober komt terug bij je tafel met het door jou gekozen aperitief. Meestal volgt dan de onvermijdelijke opmerking: ‘Heeft u al een keuze kunnen maken?’ Vervolgens ontspint zich (laten we het daar even op houden) een informatief gesprek.

Gast Koken met IT

Gast:
‘Is er misschien iets dat u speciaal kunt aanbevelen?’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Bij ons is alles smaakvol en smakelijk, meneer.’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Dus het restaurant heeft geen specialiteit?’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Onze specialiteit is service, meneer. Service van het hoogste niveau.’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Dat is fijn om te weten. Maar service staat niet op de kaart.’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Daar heeft u gelijk in, meneer. Hoe kan ik u beter helpen?’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Nou, enig culinair advies zou ik wel op prijs stellen.’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Stel uw vragen en ik doe mijn best om u de antwoorden te geven.’

Kwestie van smaak

Daarmee is het gesprek natuurlijk nog niet afgelopen. Het zou als volgt verder kunnen gaan:

Gast Koken met IT

Gast:
‘Ik wil graag een driegangenmaaltijd die niet te zwaar op de maag ligt.’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Heeft u misschien bijzondere dieetwensen waarmee we rekening moeten houden?’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Dieetwensen is een zwaar woord. Maar rauw voedsel ben ik geen voorstander van.’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Dat is een kwestie van smaak, meneer. Daar valt niet over te twisten. Verder nog iets?’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Het liefst heb ik een menu met alleen maar verse ingrediënten. Daar geniet ik van.’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Uitstekende keuze! Meneer is duidelijk een liefhebber van het zuiverste soort.’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Inderdaad. Kunt u me op basis van mijn wensen al iets aanraden?’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Eigenlijk heb ik nog wel wat meer informatie nodig. Maar ik krijg al een idee.’

Eten en drinken

Er volgen nog wat vragen om helder te krijgen waar je werkelijk behoefte aan hebt. De ober probeert te achterhalen wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn en komt op die manier tot een duidelijk smaakprofiel. Welke gerechten daar precies bij passen, is in dit verband minder interessant. Wat de ober (als het goed is) daarnaast doet, is advies uitbrengen over wijnen die de smaaksensatie van de gekozen gerechten versterken. Op die manier ontstaat een compleet keuzediner dat exact aansluit bij jouw doel van dat moment.

Ober Koken met IT

Ober:
‘Naar mijn idee zijn we er goed uit, meneer. Hebben we al uw wensen ondervangen?’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Die indruk heb ik wel. Als het eten net zo goed bevalt als de service, ben ik gelukkig.’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Daar gaan we ons uiterste best voor doen. Als ik u in de tussentijd verder van dienst kan zijn, hoor ik het graag.

Het resultaat

De ober heeft niets teveel beloofd. Het voorgerecht is precies goed, net als het hoofdgerecht en het dessert. De wijnen die erbij worden geschonken, voegen dat toe waarvoor ze bedoeld zijn. Nadat de maaltijd is afgesloten, komt de ober nog een keer langs voordat het tijd is om de rekening te betalen.

Ober Koken met IT

Ober:
‘Is alles naar wens geweest, meneer? Doe ik u nog ergens een plezier mee?’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Nee, hartelijk bedankt. Ik heb voortreffelijk gegeten en de bediening was geweldig.’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Fijn, meneer! Mogen wij u op de hoogte houden van wisselingen in onze menukaart?’

Gast Koken met IT

Gast:
‘Dat mag u zeker doen. Ik ben namelijk vast van plan om hier terug te komen.’

Ober Koken met IT

Ober:
‘Daar doen we het voor, meneer. Dank voor uw klandizie en graag tot de volgende keer.’

Het vervolg

Toegegeven, het bovenstaande schetst de ideale situatie. Maar laat die nu net zijn waar wij als ‘IT-restaurant’ naar streven. Samen keuzes maken op basis van behoefte, smaak en voorkeur. Leveren waarom gevraagd wordt en intussen de allerbeste service bieden. Ervoor zorgen dat onze klanten graag bij ons terugkomen en ze regelmatig op de hoogte houden van relevante ontwikkelingen. Partnerschap door betrokkenheid. Dat brengen we graag in de praktijk.

Jasper Glaser

"Zonder bal kun je niet scoren."

x

JOBS 16

JOBS 16