Als ik klanten vertel dat traditioneel bellen niet meer van deze tijd is, zijn ze het met me eens. ‘Ik zit er zelfs aan te denken om mijn vaste lijn thuis op te zeggen’, hoor ik vaak. ‘Ik doe toch vrijwel alles met mijn mobiel.’ Hoe dat zakelijk werkt, is kennelijk een totaal ander verhaal.

 

‘We hebben een vast nummer nodig voor onze klanten. En we kunnen niet zonder telefooncentrale. Ik kan moeilijk de 06-nummers van al onze medewerkers op internet zetten’, wordt me dan voorgehouden. Dat ben ik overigens met mijn klanten eens. Er is alleen een geweldige oplossing die alle problemen als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Voice over Internet Protocol, kortweg VoIP.

Wereld van verschil

VoIP is niets meer of minder dan de meest logische opvolger van vaste telefonie. In de oorspronkelijke techniek werd het in de microfoon ingesproken geluid omgezet in een stroomsignaal. Dat kwam uiteindelijk terecht in de hoorn van de ontvanger, waar er weer geluid van werd gemaakt.

 

Bij VoIP is het proces in feite niet veel anders. Alleen wordt het analoge geluid bij het zenden omgezet in een gecodeerd digitaal signaal. Bij de ontvanger wordt het signaal gedecodeerd en wordt het weer geluid. Hetzelfde idee, maar een andere uitvoering. En een wereld van verschil als het om de voordelen gaat.

Geen bezettoon meer, geen onnodige wachttijden

Allereerst is VoIP bellen veel goedkoper. Je belt namelijk via internet (of intranet). Een dure analoge telefoonlijn heb je niet meer nodig en bellen binnen het bedrijf is gratis. Daarbij maakt het niet uit of het een collega in hetzelfde pand of een collega overzee is. Je kunt namelijk meerdere vestigingen (en thuis- of telewerkers) op één VoIP-centrale aansluiten Een intern nummer kan aan een IP-adres worden gekoppeld. Het is ook mogelijk om een telefoonnummer op basis van een gebruikersnaam en een wachtwoord te registreren.

 

Daarnaast is de capaciteit van VoIP onbeperkt. Binnen een bedrijfsnetwerk kunnen net zoveel gesprekken tegelijk worden gevoerd als nodig. Geen bezettoon meer, geen onnodige wachttijden. En wat VoIP ook erg interessant maakt; het is flexibel en eenvoudig uit te breiden en aan te passen. Een nieuwe collega, een nieuw nummer of een nieuw keuzemenu? Daar heb je niemand voor nodig, dat kun je gewoon zelf.

Eén nummer met VoIP

Ook reuze handig van VoIP; de mogelijkheid om ‘vast’ en ‘mobiel’ te integreren. Dan heb je één nummer waarop je vast èn mobiel bereikbaar bent. Dan hoef je maar één klantvriendelijke voicemailtekst op te nemen. Het aardige is bovendien dat je mobiel dezelfde functies hebt als ‘vast’. Onderling doorverbinden, conference calls; het kan dus ook met de smartphone.

 

Heb je dan überhaupt nog een vast toestel nodig? Dat is een vraag die je alleen maar zelf kunt beantwoorden. Eén ding is hoe dan ook zeker; de abonnements- en belkosten dalen ingrijpend. En je hebt nog maar één provider nodig die de diensten levert en die op één factuur samenvat. Met VoIP wordt het leven een stuk simpeler. Daar houden wij van. Wie niet?

VoIP

  • Altijd en overal op één nummer bereikbaar.
  • Sneller in contact, sneller in actie.
  • Niet meer investeren in een telefooncentrale.

Dennis van Leeuwen

"Brede interesse en een luisterend oor. Opgeven staat niet in mijn woordenboek."

x

JOBS 16

JOBS 16