Oplichting op het internet; helaas gebeurt het nog steeds en ook steeds vaker. Zelfs in een tijd van wereldwijde crisis vinden cybercriminelen dat ze een slaatje moeten slaan uit de ellende van anderen. En jammer genoeg zijn er (te) veel mensen en organisaties die met open ogen in de val lopen. Nu zijn er verschillende vormen van internetoplichting, maar phishing is het meest bekend. Dan gaat het om websites en e-mails die iets van jou willen hebben. Het doel is meestal om jouw bank- en/of persoonsgegevens via de computer te verkrijgen.

Phishing mails worden vaak naar heel veel mailadressen tegelijk gestuurd, in de hoop dat er zoveel mogelijk mensen toehappen. Dit soort mails zijn er in allerlei soorten en maten. Soms zijn ze moeilijk van echte mails te onderscheiden. Toch kom je met de volgende tips een heel eind om te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt.

#1. Let op de aanhef

Phishing mails beginnen vaak met een onpersoonlijke aanhef, zoals ‘Beste heer/mevrouw’, ‘Dear sir/madam’, ‘Beste klant’ of iets in die geest. Als je op zo’n onpersoonlijke manier wordt aangesproken, kun je er vrij zeker van zijn dat het foute boel is. Banken en bedrijven waar jij zaken mee doet, spreken jou doorgaans aan als meneer/mevrouw + voor- en/of achternaam.

#2. Lees de vraag goed

In phishing mails wordt vaak naar persoonlijke gegevens gevraagd, zoals je naam en geboortedatum, bankrekeningnummer, BSN en wachtwoorden. Bespaar jezelf een hoop sores en geef die nooit! Bonafide organisaties zullen jou nooit via de mail vragen om die gegevens te verstrekken.

#3. Klik nooit op een link

Krijg je een mail van de ‘bank’ of een andere organisatie met de vraag om op een link te klikken of een bestand via een link te downloaden? Pas op! Waarschijnlijk wordt er gesuggereerd dat je op die manier makkelijker gegevens kunt invoeren of wijzigen. Wees je ervan bewust dat een eerlijke organisatie dat niet van je verlangt. Trap hier absoluut niet in, want voor je het weet heb je malwareprogramma’s in je pc, laptop, tablet of smartphone. Dan is de schade niet te overzien.

#4. Kijk kritisch naar de vorm en inhoud

Heb je het gevoel dat de mail die je ontvangen hebt niet past in de huisstijl die je kent van de (zogenaamde) afzender? Ontbreken er logo’s of zien ze er net even anders uit? Dan heb je gegarandeerd met phishing te maken. Kijk ook aandachtig naar het mailadres van de afzender en de tekst. Phishing mails worden vaak gemaakt met buitenlandse teksten die al dan niet door een vertaalprogramma zijn gehaald. Zie je vreemde zinsconstructies en taalfouten? Dat zijn geen goede signalen en een duidelijke indicatie van phishing. Hieronder zie je zo’n slimme poging.

#5. Moet je meteen reageren?

De truc van de phishing mail is meestal de hoge druk die op jou als ontvanger wordt gelegd. Er kan zelfs gedreigd worden dat je snel moet handelen omdat er anders een vervelende maatregel, zoals het blokkeren van je bankrekening, moet worden genomen. Verstuurders van phishing mails willen je in paniek brengen, zodat je snel actie onderneemt en in de val trapt. Niet doen!

Identiteitsfraude

Naast phishing neemt het aantal gevallen van identiteitsfraude stevig toe. Bij identiteitsfraude worden zakelijke mailadressen en wachtwoorden door hackers gestolen. De buitgemaakte gegevens worden vervolgens via het dark web’ voor grote bedragen verkocht aan personen die daarmee kwaadaardige activiteiten willen ontplooien. Daar kun je gelukkig wel iets tegen doen, dankzij onze Dark Web ID Monitoring oplossing. Dit platform monitort de activiteit op dark web-websites, zoals hacker-fora. Wanneer de e-mailadressen en wachtwoorden van jouw medewerkers of klanten ergens verschijnen, wordt jouw organisatie daarvan op de hoogte gesteld en kan er passende actie worden ondernomen. 

Download het redpaper Veilig Thuiswerken

Veilig thuiswerken is onlosmakelijk verbonden met veiligheidsbewustzijn, zowel van directie en management als van thuiswerkers. De ideale situatie is dat iedereen zich bewust is van de digitale gevaren, maar de praktijk wijst helaas vaak anders uit.

En thuiswerkers kunnen (in het beste geval) nog zo goed bezig zijn; wanneer de IT-omgeving waarop thuiswerkers inloggen niet voldoende beschermd is, zijn de rapen gaar. In ons redpaper gaan we daar dieper op in en vertellen we wat je zelf kunt doen (en wat wij voor jou kunnen betekenen).


Micha van der Burg

"IT doet precies wat jij wilt. Je moet het alleen goed vertellen."

x

JOBS 20

JOBS 20