Vroeger werd ik er echt volledig kierewiet van. Dan begon de agenda op m’n smartphone te loeien terwijl de pop-up op mijn laptop ging pingelen. En uit m’n tablet kwam op hetzelfde moment weer een heel ander geluid. Toch ging het allemaal om hetzelfde: een afspraak die ik in Outlook had gezet.

 

Maar was dat nou in m’n persoonlijke agenda of in die van de zaak? Of misschien toch in de groepsagenda van m’n hockeyteam waarvoor ik een ander mailadres gebruik. Voor mij was het echt drama. Voortdurend al m’n apparaten checken om te zien of ik niets vergat. En dan heb ik het nog niet eens over de voicemail.

Wet van Murphy

Je kent dat wel; je wordt gebeld terwijl je in gesprek bent. Het gesprek waarmee je bezig bent, kun je niet onderbreken voor een wissel. In de pop-up zie je dat de voicemail is ingesproken. Die luister je snel even af, terwijl je eigenlijk al te laat bent voor je volgende afspraak. Daarna blijf je de waan van de dag volgen. Na een paar dagen denk je op een rustig moment: ‘oh ja, ik had een voicemail’.

 

Maar die is intussen weg omdat er drie dagen voorbij zijn. Dan heb je tussendoor ook nog je ellenlange belgeschiedenis gewist. Je hebt dus geen idee wie er belde of wat er ingesproken is. Niet erg netjes en niet erg oplettend, maar aan de andere kant toch ook heel menselijk. Iedereen maakt weleens een foutje, alleen is het knap balen dat het net op dat moment gebeurt. Tja, soms is de Wet van Murphy nu eenmaal van toepassing.

Hij had advies nodig en vroeg zich af waarom ik nog niet had gereageerd

Je wilt niet weten wat ik allemaal heb gedaan om alsnog uit te vinden wie ik gemist had. In de gauwigheid dacht ik gezien te hebben dat ene Rob me had gebeld. In m’n contactenlijst vond ik er drie, die ik allemaal heb gebeld. Maar ze bleken het geen van allen te zijn. Was het dan toch Bob? Daar had ik er twee van in de lijst en die waren het ook niet.

 

Gelukkig belde Ron (want die was het) me een paar dagen later nog een keer. Hij had advies nodig bij de keuze voor een rapportagetool en vroeg zich af waarom ik niet had gereageerd. Met schaamte in mijn stem vertelde ik hoe de vork in de steel zat en maakten we toch nog een afspraak. Tegelijk nam ik me voor dat zoiets nooit meer mocht gebeuren.

Unified Communications

Intern ben ik daarom meteen op zoek gegaan naar een manier om zo’n genant moment in de toekomst te voorkomen. Het bleek dat we de oplossing allang in huis hadden sinds we op een VoIP-centrale zijn overgestapt. Met VoIP kun je namelijk nog veel meer. Ik was al op één telefoonnummer bereikbaar, maar gebruik nu ook Unified Communications.

 

Daarmee worden alle communicatiekanalen in één oplossing geïntegreerd. Voicemailberichten lees ik gewoon in de mail, die mis ik dus niet meer. En als een collega mij een mail stuurt en ik zie dat ‘ie online is, kunnen we meteen chatten of bellen vanuit de mail. Die twee toepassingen gebruik ik het meest, maar de mogelijkheden zijn nog veel uitgebreider. Ben je benieuwd hoe het werkt? Ik vertel het je graag uit eigen ervaring.

Unified Communications

  • Integratie van al jouw communicatiekanalen .
  • Direct contact maken vanuit applicaties.
  • Efficiënt gebruik van tijd en IT-middelen.

Lars Oosterom

"Verwacht altijd het onverwachte."

x

JOBS 14

JOBS 14