Wil je meer weten over hybride werken?
Contact Dennis

Je kantoor? Dat staat thuis. In elk geval voor een deel. Want thuiswerken is volledig ingeburgerd en gaat ook niet meer verdwijnen. We gaan onze werktijd verdelen tussen de zaak en de zolder. Dat noemen we hybride werken, omdat het om een mengvorm gaat. En dat geldt niet alleen voor de werklocaties. Dat gaat ook op voor de manier van samenwerken die online én offline elementen bevat. Hybride werken heeft invloed op de kantoorinrichting, de werkplekken, de managementstijl, overlegvormen en niet te vergeten digitale veiligheid. Daarover hadden we een online event waarin Jeroen Busscher (auteur van ‘Leidinggeven in de hybride organisatie’) ons meenam langs de uitdagingen én oplossingen die met hybride werken gepaard gaan. Dat deed hij aan de hand van een inhoudelijke keynote, verschillende breakoutsessies en een leerzame paneldiscussie met o.a. de RAI en Versa Welzijn.

Jeroen nam zelf de opening voor zijn rekening. In zijn keynote sprak hij onder meer over ‘vroeger’, toen alle werkdynamiek zich op kantoor afspeelde. ‘Maar waarom gingen we allemaal naar kantoor?’ vroeg hij zich hardop af. Het antwoord werd door hem samengevat in zes deeldynamieken: persoonlijke productie, informatie delen, besluitvorming, co-creatie, leren en de community.

Doe het via Teams!

“Om persoonlijke productie te draaien, informatie te delen en samen besluiten te nemen, hoef je echt niet naar kantoor te gaan”, vond Jeroen. “Dankzij de technische mogelijkheden kan dat prima online via Teams. Dat kan allemaal vanuit je thuiskantoor.”

Maar ook in het echt....

Voor co-creatie, leren en de community lag dat anders. “Daarvoor moet je samen zijn en heb je échte interactie nodig. Dan inspireer je elkaar met elkaars creativiteit. Eigenlijk gaat het dan om ‘de wandelgangen’.” Daarmee doelde Jeroen vooral op de spontane ontmoetingen. “Het sociale contact zorgde ervoor dat we ideeën uitwisselden en daardoor met elkaar in verbinding bleven staan. Wanneer je thuis voor je scherm zit, is dat gewoon minder makkelijk.”

Bewust ontmoeten

“Daarom is het in een hybride organisatie belangrijk om elkaar bewust te ontmoeten”, vervolgde Jeroen. “Of: ontmoetingen bewust te creëren. Hoe meer we online werken, hoe vaker we onze eigen wandelgangen moeten maken. Juist in die wandelgangen voel je de sociale relaties als hartslag van de organisatie. Daar ligt de basis van het hedendaagse werken.”

Breakoutsessies om te inspireren

Hoe belangrijk ook, effectief leidinggeven is niet de enige uitdaging in een hybride organisatie. Na de keynote konden de deelnemers twee breakoutsessies kiezen uit zeven mogelijkheden. Per sessie stond één onderwerp centraal, dat door experts werd toegelicht.

De moderne werkplek

Altijd en overal kunnen werken. Daarvoor heb  je een moderne werkplek en goede ondersteuning bij de adoptie nodig. Anders wordt het een lastig verhaal.

Veilig thuiswerken

Thuiswerken? Natuurlijk! Alleen is het aantal hacks door de toename met maar liefst 64% toegenomen. Cybersecurity kan echt niet zonder bewustwording bij medewerkers.

Hybride vergaderen

Om van hybride vergaderen een succes te maken, is een professionele vergaderopstelling noodzakelijk. Daar moet je zowel op kantoor als thuis rekening mee houden.

De hybride paradox

Microsoft deed onderzoek naar hybride werken onder medewerkers. Die wilden twee dingen die op het eerste gezicht niet met elkaar matchen. Of is dat wel het geval?

Kantoor van de toekomst

Sprank Interieurprojecten verzorgde de inrichting van het nieuwe hoofdkantoor van Avantage aan de Blaak in Rotterdam, waar optimaal (hybride) samenwerken centraal staat. 

Thuiswerkbeleid

Aan de fiscaliteit rondom hybride werken zitten wel wat haken en ogen. En waar moet thuiswerkbeleid aan voldoen? Werkgeversorganisatie AWVN helpt je verder.

Werkplekken en vergaderruimtes reserveren

Hybride werkers werken ook op kantoor. Maar hoe weet je van tevoren of er een werkplek voor je is? En hoe houd je als organisatie de regie over de kantoorbezetting?

Mooie uitspraken in de paneldiscussie

Als slotstuk van het event stond een rondetafelgesprek onder gespreksleiding van Jeroen op het programma. In de paneldiscussie met Ingrid van der Vorst (P&O-manager Versa Welzijn), Bret Baas (manager IT & Digital RAI Amsterdam) en Rene Hendriks (commercieel directeur Avantage) werd de ene na de andere uitdagende uitspraak gedaan. Mag je bijvoorbeeld medewerkers dwingen om naar kantoor te komen? Welke rol heeft het management nu we ‘allemaal’ hybride werken? En hoe normaal is het eigenlijk om uren, dagen, maanden, jaren via Teams te vergaderen? Dat was een mooi einde aan een gaaf event.

Wil je het hele event terugkijken?

Heb jij het event ‘Hybride werken in de praktijk gemist’, maar wil je alles toch terugkijken? Dat kan! Vul onderstaand formulier in en krijg toegang tot bijna 3 uur materiaal.

    Dennis de Jong

    "Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal."

      de Maand van Avantage

      Maandelijkse updates over slim(mer) werken, cybersecurity en de cloud