Ik ben een salesman in hart en nieren. Dat moet je niet verwarren met ‘ik ben een verkoper van nature’. Voor mij is het verschil dat een salesman zich werkelijk in zijn klanten verdiept. Die gaat voor een zakelijke relatie op langere termijn. Een verkoper richt zich naar mijn idee meer op het eenmalig leveren van zijn product(en).

 

Of daar een duurzame verbinding uitkomt, is voor hem minder belangrijk.  Of je het eens bent met dat onderscheid, maakt in dit verband niet zo veel uit. Neem het gewoon even aan als basis voor de rest van mijn verhaal. Accepteer voor dit moment dan ook maar meteen dat sales niet de enige afdeling is die voor klantenbinding zorgt. Daar kom ik later op terug.

Verwachtingen

Vaste klanten zijn een kostbaar ‘bezit’. Dat kun je behouden door voortdurend informatie uit te wisselen. Natuurlijk is er zoiets als een gunfactor, dat ga ik zeker niet ontkennen. Maar wanneer je optimaal op de hoogte bent/blijft van wat je klanten nodig hebben, kom je een enorm eind. Als je er dan ook nog voor zorgt dat je alle verwachtingen inlost, ben je ettelijke stappen verder.

 

Wanneer je ze met slim management voor bent met het invullen van hun behoefte, maak je helemaal een goede beurt. Dan bouw je verder aan het vertrouwen. Misschien bereik je dan zelfs het punt dat ze jou gaan aanbevelen in hun netwerk. Dan kun je nog steeds niet achteroverleunen (en waarom zou je?), maar het vinden van nieuwe klanten wordt daardoor wel makkelijker. IT kan daar een versterkende rol in spelen.

Wij leveren IT-oplossingen die concreet antwoord geven

Bestaande klanten behouden, is al een uitdaging op zich. Het vinden van nieuwe klanten – we willen tenslotte allemaal groeien – is iets van een andere orde. Zeker als je daarbij bedenkt dat de oriëntatiefase op een aankoop zich grotendeels online afspeelt. Producten of diensten (en in ons geval IT-oplossingen) worden op het web vergeleken. Je zult dus heel goed moeten weten hoe jouw potentiële klanten daarbij te werk gaan.

 

Welke zoektermen gebruiken ze? Met welke andere aanbieders word je vergeleken? Hoe kun je je onderscheiden van andere bedrijven die in dezelfde vijver vissen? Wij leveren IT-oplossingen die concreet antwoord geven op die vragen. Door dat traject met ons in te gaan, maak je organisatiebreed duidelijk dat klanten op de eerste plaats staan. Dat is niet alleen koren op de molen voor jouw salesafdeling.

Relatie Management

De informatie die door onze IT-oplossingen wordt gegenereerd, is ook van belang voor marketing-, klanten- en serviceteams. Dus maken we die binnen jouw organisatie zo breed mogelijk toegankelijk. Dat is goed voor het klantbewustzijn bij jouw medewerkers en nog beter voor het creëren van onderlinge samenwerking. De verschillende teams hebben in beginsel namelijk altijd en overal de beschikking over actuele klantgegevens. Die kunnen tijdbesparend in één systeem worden ingevoerd en centraal worden opgeslagen.

 

Daarna is het een kwestie van bepalen wie in welke hoedanigheid bij die gegevens moet kunnen. Dat zorgt voor structuur in de salesinspanningen, waardoor de focus volledig op de klant(en) kan worden gericht. Ik ben er absoluut van overtuigd dat daardoor de omzet wordt verhoogd. Zelf ben ik hoe dan ook blij met meer tevreden klanten. In mijn beleving kun je daar nooit genoeg van hebben.

Relatie Management

  • Praktische hulp bij online oriëntatie.
  • Betere samenwerking sales met andere teams.
  • Ideale randvoorwaarden voor omzetverhoging.

Vincent Quast

"Slapen doe ik 's nachts. Behalve als mijn klanten me echt nodig hebben."

x

JOBS 16

JOBS 16