Of ik een blog over outsourcing wil schrijven, wordt me gevraagd. Tuurlijk, dat tik ik zo de laptop uit. Hoeveel woorden moet ‘ie worden? ‘In de buurt van de 500, anders vindt Google het niet leuk’, krijg ik te horen. Dus zit ik op een doordeweekse zaterdagmiddag met een kop koffie klaar om te beginnen.

 

Tijdens werktijd heb ik andere dingen te doen en voor een fijne werkgever zet ik graag een stapje extra. Lees je mee, chef? Maar plotseling krijg ik last van een writer’s block. Op internet zoek ik hoe ik daar overheen kan komen. ‘Leg je werk neer en probeer iets anders’. Of: ‘verander van werkomgeving. Ga in een café schrijven, of in een stil kantoor’. Nog maar een kop koffie dan.

Vakmensen

En dat terwijl ik van alles op kan noemen wat outsourcing zo handig maakt. Ik merk het op de zaak zelf ook. Als IT-bedrijf hebben we vooral IT’ers met verschillende specialismes in dienst. Developers, engineers, projectmanagers en ook salesmanagers zoals ik. Plus nog wat andere disciplines die soms minder IT-gericht zijn. Ik denk dan aan marketing en personeelszaken en zo.

 

Tegelijk moet je op ondersteunende afdelingen ook wel wat van IT weten. Anders kun je in onze organisatie niet optimaal functioneren. Maar voor sommige klussen huren we vakmensen in. Zo worden de ramen bij ons gewassen door een glazenwasser. Die doet het sneller en beter dan we zelf zouden kunnen. Gewoon omdat het zijn dagelijks werk is. Hij is vertrouwd met zijn materiaal.

Zulke vakidioten als wij hebben waarde voor onze klanten

En dan schiet het me te binnen. Eigenlijk zijn wij voor onze klanten net zo’n vakmens. We zitten de hele dag in de IT. In onze vrije tijd vaak ook nog. Ja, een groot aantal van ons is een heuse IT-nerd. Ach, wat kun je eraan doen? Ik vind IT echt super interessant, vooral omdat je er van alles mee kunt. Met IT kun je de meest ingewikkelde processen automatiseren.

 

Daardoor worden ze eenvoudig om te beheersen. Of was het beheren… Nou ja, dat doet er niet echt toe. Waar het om gaat, is dat IT tof is. Ik zou nergens anders mee willen werken en dat geldt voor veel van mijn collega’s ook. Zulke vakidioten als wij hebben waarde voor onze klanten. Die moeten zich bezighouden met dingen waar zij verstand van hebben. Wij zorgen wel dat de IT werkt zoals het hoort. Dat is ons vak en onze drive.

Outsourcing loont

Outsourcen van diensten die niet bij je kernactiviteiten horen, is geweldig interessant. Je bespaart tijd (en dus geld) in je eigen bedrijf. Jouw medewerkers hoeven niet intern bijgeschoold te worden. Investeren in apparatuur en middelen is verleden tijd. En je weet van tevoren wat je kwijt bent. Net als bij onze glazenwasser. Hij maakt de ramen schoon, terwijl wij kunnen doen waarvoor we aangenomen zijn.

 

Hij weet precies wat hij moet doen en doet dat uitstekend. De ladder, emmer, spons en zeem neemt hij zelf mee. De factuur is afhankelijk van het aantal vierkante meters glas. Zo gaat het in feite ook als je bij ons outsourcet. Zo moeilijk is het dus toch niet om het uit te leggen. Outsourcing loont. Wij zijn er klaar voor. En ik ben klaar met deze blog van 557 woorden. Netjes toch?

Outsourcing

  • Kosten bewegen mee met daadwerkelijk gebruik.
  • Lagere investering in IT-middelen en -producten.
  • Volledig of gedeeltelijk, outsourcing op maat.

Richard Roersma

"Ik houd ervan om ingewikkelde dingen simpel te maken."

x

JOBS 13

JOBS 13