Wie kent ze niet? De zielige mailtjes uit een ver land waarin iemand jou online om hulp vraagt bij het incasseren van een miljoenenerfenis. Mailberichten waarin je bank – zo lijkt het althans – verzoekt om je persoonsgegevens via een link te bevestigen. En wat te denken van het toenemend aantal meldingen van malware, ransomware en cryptolockers?

 

Digitale criminelen gebruiken steeds slimmere methodes om argeloze gebruikers in de online val te lokken. Maar als je daarin trapt, kun je zomaar zwaar de pineut zijn. En dat geldt niet alleen voor jou; dat geldt ook voor de andere gebruikers in jouw IT-omgeving. Je moet er dus echt voor zorgen dat je online goed beschermd bent en afdoende voorzorgsmaatregelen neemt. Zo ingewikkeld is dat trouwens niet.

Online zeef

Ik zit bij mijn werkgever natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang. Onze antispam- en antivirusoplossing zorgt ervoor dat alle e-mail naar ons domein (avantage.nl) eerst door een digitale zeef gaat. Voordat jouw mailbericht in mijn mailbox ploft, is het razendsnel door ons veiligheidscentrum in de cloud gegaan. Die haalt alle rommel eruit en levert goedgekeurde berichten bij mij af. Dat proces speelt zich in een oogwenk af en daar merk ik niets van.

 

Als jouw bericht veilig is, komt het gewoon een paar seconden later bij me binnen. Van geblokkeerde mails krijg ik een rapportage. Wanneer jouw bericht om welke reden dan ook in de spam is beland, kan ik het alsnog vrijgeven. Ons veiligheidscentrum scant trouwens niet alleen mailverkeer dat aan ons is gericht. Dat doet het ook voor honderden andere organisaties. Daardoor bouwen we een schat aan spam- en viruskennis op, waar alle abonnees van profiteren.

Goed bijhouden wanneer apparaten worden vervangen

Er worden voortdurend nieuwe manieren bedacht om netwerken te gijzelen of te besmetten. Het is dan ook geweldig belangrijk om de anti-ellende (zo noem ik het maar even) oplossing up-to-date te houden. En dan bedoel ik ook echt ‘up-to-date’. Het is niet alleen een kwestie van de software automatisch bijwerken, er zit nog wel iets meer aan vast.

 

Zo moet de IT-omgeving voldoende capaciteit hebben om de updates ongemerkt te verwerken zonder aan prestaties in te boeten. Daarnaast is de uitdaging om zeker te stellen dat alle apparaten in de IT-omgeving worden geüpdatet. Je moet goed bijhouden wanneer apparaten worden vervangen en direct de juiste oplossing op het nieuwe device installeren. En dan heb ik het niet alleen over de pc’s op kantoor, maar ook over laptops, tablets en smartphones.

AntiSpam & AntiVirus

Het gebeurt vaak genoeg dat mensen hun eigen mobiele device ook zakelijk gebruiken. Als ik werkgever was, zou ik dat helemaal prima vinden. Ik zou er alleen wel voor zorgen dat ook de privé apparaten goed beschermd zijn tegen spam en virussen. Ik sta er echt van te kijken hoeveel organisaties nog steeds slachtoffer worden van digitale criminaliteit. De financiële averij kan dan serieus in de papieren lopen, om over de immateriële gevolgen nog maar te zwijgen.

 

Als professionele organisatie ben je het lachertje van de klas en dat is niet goed voor het bedrijfsimago. Het ergste is nog dat achteraf vaak blijkt dat niet alle devices in het netwerk afdoende afweermiddelen hadden. Met een sluitende registratie van devices (en installatie van de juiste oplossing daarop) kan dat simpel worden voorkomen. Ik help je daar graag bij.

Antispam/Antivirus

  • Antivirus software altijd up-to-date op alle devices.
  • Verdachte situaties worden direct geneutraliseerd.
  • Binnenkomende berichten zijn absoluut veilig.

Wil je meer tips om je te wapenen tegen digitale ellende?

Tegen online gijzeling bijvoorbeeld…

Jasper Glaser

"Zonder bal kun je niet scoren."

x

JOBS 13

JOBS 13