Microsoft heeft de afgelopen jaren een stevig aantal nieuwe applicaties en functionaliteiten in Office 365 uitgerold. Zo zag Microsoft Lists het licht én werd Tasks voor Planner en To Do ontwikkeld. Maar ook binnen de bestaande applicaties zat Microsoft niet stil. Zo verscheen de ene update na de andere, waardoor de gebruikerservaring er met de dag op vooruitging. Tegelijk brachten die ontwikkelingen vragen met zich mee. Zit er bijvoorbeeld niet veel overlap tussen de verschillende applicaties? En wanneer gebruik je nou welke applicatie? Hieronder ga ik uitgebreid in op de verschillen tussen Microsoft (Office) Lists, Planner, To Do en Tasks voor Planner en To Do.

#1. De applicaties op een rij

Voordat ik de verschillen benoem, is het handig om te weten wat je met elke applicatie afzonderlijk kunt. Daarom leg ik eerst kort uit waarvoor een applicatie bedoeld is en welke voordelen die heeft.

 

Microsoft Lists

In wezen is Microsoft Lists een uitgebreide functionaliteit en interface-upgrade van SharePoint Lists, maar dan vormgegeven binnen een eigen applicatie. Lists kun je bijvoorbeeld handig gebruiken om bezittingen of statussen binnen een bepaald evenement bij te houden. Het speciale aan deze applicatie is dat je de kolommen naar eigen wens kunt personaliseren. Je kunt zowel voor jezelf als voor een team lijsten aanmaken. De applicatie geeft je de keuze uit verschillende weergaven; zo kun je kiezen uit een normale lijst, een kalender en een galerij.

Microsoft Planner

Microsoft Planner is een gebruiksvriendelijke, teamgebaseerde projectmanagementapplicatie. De applicatie gebruikt Kanban-borden om taken bij te houden. Met behulp van zo’n Kanban-bord wordt de volledige planning visueel en overzichtelijk weergegeven. Daarmee geef je op een simpele manier aan welk werk verzet moet worden. Elke taak bevat specifieke informatie, zoals details van de activiteit, toegewezen personen, bijlagen en deadlines. Daarnaast heeft Planner een persoonlijke weergave, zodat je ook je eigen (toegewezen) taken kunt bekijken.

Microsoft To Do

Microsoft To Do is uitermate handig voor het bijhouden van lijsten voor je persoonlijke taken en het sturen van herinneringen. In deze applicatie kun je gemakkelijk je ‘gevlagde’ e-mails van Outlook inzien. Ook is To Do geïntegreerd met Planner, waardoor je goed inzicht hebt in de taken van jouw team. Door slimme koppelingen van Power Automate kun je ook taken van andere applicaties toevoegen, zoals taken uit Microsoft OneNote. To Do is dus als het ware een verzameling van alle taken binnen je Microsoft-account.

Microsoft Tasks voor Planner en to Do

Tasks voor Planner en To Do is al enige tijd toegevoegd aan Microsoft Teams en is een centrale plek voor al je taken. De applicatie is eigenlijk niets meer dan en combinatie van Planner en To Do binnen de Teams-omgeving. Deze applicatie geeft je inzicht in je taken vanuit verschillende apps. Met Tasks voor Planner en To Do ben je in staat om met je moderne werkplek samen te werken met je collega’s.

#2. Opslaan en weergeven

Nu we de verschillende applicaties stuk voor stuk hebben bekeken, is het goed om de overeenkomsten en de verschillen onder de loep te nemen. Het grootste verschil heeft te maken met het doel waarvoor je de applicatie gebruikt. Gebruik je die om je taken op te slaan (en bij te houden)? Of gebruik je de applicatie om je taken weer te geven?

 

In het kort gezegd: Lists en Planner zijn over het algemeen perfect om teamgebaseerde lijsten en taken toe te voegen en te managen. To Do is goed te gebruiken wanneer je persoonlijke lijsten/taken wilt toevoegen en managen. Tasks voor Planner en To Do combineert de taken uit Planner en To Do en geeft je een uitgebreider beeld van al je taken.

 

Ik wil het ook nog hebben over de vraag wanneer je welke app het beste kunt gebruiken. Net als met de meeste technische oplossingen, hangt dat af van veel verschillende factoren.

 

Planner of Lists

Hoewel Planner en Lists op het eerste gezicht sterk op elkaar lijken, valt het bij nader inzien best mee. Natuurlijk kun je dezelfde ervaring met Planner krijgen als in Lists. Toch moet je je goed afvragen of je dat wilt; zeker als je de extra functionaliteiten niet gaat gebruiken.

 

Gebruik Planner hoofdzakelijk wanneer je projecten snel en gemakkelijk wilt managen. De app werkt eenvoudig en je hebt verschillende mogelijkheden om extra informatie toe te voegen. Daarnaast is Planner goed geïntegreerd met To Do en Tasks voor Planner en To Do. Handig wanneer je taken in kleine teams wilt managen. Je kunt je taken op een bord of in een kalender bekijken, maar ook via een overzichtelijk dashboard.

 

Gebruik Lists vooral wanneer je meer controle over specifieke velden wilt hebben, zoals de lay-out en geavanceerde weergavemogelijkheden. Ook kun je Lists goed gebruiken voor zaken die niet daadwerkelijk taken zijn. Denk aan voorraadbeheer, zakelijke evenementen en reisplanningen. Eerder gaf ik al aan dat je jouw items kunt inzien via een ‘normale’ lijst, een kalender of een galerij.

To Do of Tasks voor Planner en To Do

De verschillen tussen To Do en Tasks voor Planner en to Do zijn wat lastiger te ontdekken. Tasks voor Planner en To Do is simpel gezegd een manier waarop je bestaande taken uit Planner en To Do kunt weergeven. Zoals de naam al aangeeft, zorgt Tasks voor Planner en To Do ervoor dat alle taken uit deze twee applicaties binnen Teams overzichtelijk worden weergegeven. Hoewel je jouw taken van Planner in To Do kunt bekijken, verschilt de manier waarop je deze apps gebruikt.

 

Gebruik To Do vooral wanneer je een lijst van al je ‘kleine’ taken op een centrale locatie overzichtelijk bij elkaar wilt hebben. Zeker wanneer je jouw taken graag via je smartphone wilt bekijken en eenvoudig vervaldatums en herinneringen wilt toevoegen. Daarbij helpen pushnotificaties je uitstekend bij het uitvoeren van je dagelijkse taken. To Do kun je dus efficiënt inzetten voor het managen van taken op de korte termijn. De app kan jou daarbij perfect ondersteunen bij het maken van een persoonlijk rooster.

 

Schakel Tasks voor Planner en To Do in wanneer je een bredere blik wilt hebben op de taken die je op langere termijn moet uitvoeren. Deze app scheidt jouw taken per plan en per team, waardoor je een globaal overzicht krijgt van alle taken die in de komende periode moeten worden uitgevoerd. In Tasks voor Planner en To Do heb je dus geen waslijst aan taken die op korte termijn afgerond moeten worden. Deze applicatie is vooral erg handig wanneer je het grotere plaatje van de taken van jou en je collega’s wilt zien.

Productiever

Er zijn dus meerdere Microsoft-apps die jou helpen om je taken bij te houden en te managen. Takenmanagement is belangrijk in het dagelijks leven van kantoor- en thuiswerkers. Het gebruiken van de juiste tool maakt een groot verschil en helpt je uiteindelijk om productiever te werken. Daarom is het slim om uit te zoeken welke apps jou helpen om efficiënter te werken en welke apps het best passen bij jouw manier van werken. Wil je weten wat Microsoft (Office) 365 nog meer voor jouw organisatie kan betekenen? En hoe je processen binnen jouw organisatie kunt optimaliseren? Download ons redpaper.

Procesoptimalisatie met behulp van IT geeft je meer grip op de bedrijfsprocessen die zich in jouw organisatie afspelen. Je hoeft daar minder tijd aan te besteden, verlaagt de kans op menselijke fouten, houdt de kosten in de hand en boekt direct blijvend resultaat.

 

Jouw organisatie wordt er niet alleen efficiënter van, maar gaat er ook effectiever door werken. En wanneer efficiëntie en effectiviteit in hand gaan, verhoog je de productiviteit. Het is wat ons betreft dan ook niet de vraag óf je ermee aan de slag moet gaan, maar wannéér je ermee begint. Heb je toch meer argumenten nodig? Download (en lees) dan snel ons redpaper!

Download het redpaper

    David Knulst

    "Een doel is een droom met een deadline."

      de Maand van Avantage

      Maandelijkse updates over slim(mer) werken, cybersecurity en de cloud