Als er één applicatie is, die zich in de afgelopen maanden heeft bewezen, is het Microsoft Teams wel. Voor de coronacrisis werd Teams nog maar mondjesmaat gebruikt. Nu maken hele volksstammen er gebruik van. Dat is bepaald niet vreemd: online samenwerken is met deze applicatie reuze eenvoudig geworden. Tegelijk bevat het Microsoft (Office) 365-pakket nog allerlei andere applicaties die enorm handig zijn wanneer je op afstand met elkaar wilt communiceren en samenwerken. Denk aan Delve, Bookings en Planner die je stuk voor stuk effectief kunt inzetten; ook wanneer je vanuit huis werkt. Ik vertel je graag meer over de manier waarop je dat het beste kunt doen.

Collega’s leren kennen in Delve

Inmiddels heeft elke Teams-gebruiker wel in de gaten dat Teams de communicatie en samenwerking met collega’s op afstand bevordert. Vanzelfsprekend moet je dan wel de juiste collega’s weten te vinden. In groeiende organisaties is het soms lastig om iedereen te kennen en precies te weten wat iedereen doet. Microsoft Delve is daarvoor de ideale oplossing. In deze applicatie kun je gemakkelijk een profiel aanmaken en informatie over jezelf delen.

 

In Delve is het een fluitje van een cent om te laten zien aan welke projecten je in het verleden hebt gewerkt en op welke gebieden je vaardigheden en expertise hebt verworven. Zo zien je collega’s in een oogopslag wie je bent en wat je kunt. Dat maakt het geweldig simpel om gericht contact met elkaar op te nemen. Wel zo handig toch?

Afspraken maken in Bookings

Toen de anderhalvemetermaatregel tijdens de coronacrisis van kracht was, lag het economisch en maatschappelijk leven grotendeels plat. Zakelijke bijeenkomsten en evenementen waarbij persoonlijk contact een rol speelde, werden afgelast. Na de versoepelingen kwam ‘het normale leven’ gelukkig weer op gang en konden we weer fysiek met elkaar afspreken. Microsoft Bookings is een uiterst geschikte applicatie om al die afspraken eenvoudig in te plannen.

 

Bookings biedt kleinere bedrijven – zoals kappers, tandartsen en sportscholen – namelijk de mogelijkheid om klanten online afspraken in te laten plannen. Zo heeft Bookings een overzichtelijke reserveringspagina waarop klanten hun afspraak kunnen inplannen. Als organisatie heb je met Bookings direct inzicht in relevante informatie, zoals klantenlijsten en contactgegevens. Ook kun je de Bookings-pagina gemakkelijk integreren in je website. Dat maakt Bookings enorm toegankelijk, zowel voor klanten als voor dienstverleners.

Je kunt Bookings ook goed gebruiken om online afspraken met je collega’s of klanten in te plannen. Mijn collega Dennis heeft bijvoorbeeld in z’n handtekening een link naar zijn Bookings-pagina, waardoor je gemakkelijk een Teams-vergadering kunt boeken. Superhandig natuurlijk!

Projecten managen in Planner

in hectische tijden is het best lastig om overzicht te houden over verschillende projecten. Juist dan zijn steengoede communicatie en uitstekende samenwerking essentieel. Om als afdeling of team nóg beter te presteren, is het handig om één overzicht van alle lopende projecten te hebben. In Microsoft Planner kun je gemakkelijk verschillende plannen aanmaken en overzichtelijk weergeven. Ook kun je taken aan specifieke collega’s toewijzen en bepaalde deadlines stellen. Wanneer je Planner goed inricht, kun je als team nog beter taken op elkaar afstemmen. Daarmee geef je de samenwerking een flinke oppepper.

Naast Teams biedt Microsoft (Office) 365 dus meer applicaties die je helpen om effectiever samen te werken en productiever de dag door te komen. In ons redpaper lees je hoe je de samenwerking in jouw organisatie met Microsoft Teams naar een hoger niveau kunt tillen.

Door de coronapandemie hebben we razendsnel geleerd hoe we op afstand met elkaar kunnen communiceren. Voor chatten, (video)bellen en online vergaderen in Microsoft Teams draaien we intussen onze hand niet meer om. Maar hoe zit het met de online samenwerking?

 

Daarin valt nog heel veel winst te behalen. De beschikbare functionaliteiten binnen Microsoft 365 worden namelijk maar zeer beperkt gebruikt. Dat heeft niet met onwil te maken; eerder met onwetendheid. De hoogste tijd om je kennis bij te spijkeren en nóg productiever te werken! Lees er alles over in ons redpaper.

Download het redpaper

    Martijn de Vries

    "De mens is de sleutel tot adoptie van IT."

      de Maand van Avantage

      Maandelijkse updates over slim(mer) werken, cybersecurity en de cloud