Als er één applicatie is, die zich in de afgelopen maanden heeft bewezen, is het Microsoft Teams wel. Voor de coronacrisis werd Teams nog maar mondjesmaat gebruikt. Vandaag de dag maken hele volksstammen er gebruik van. Dat is bepaald niet vreemd: online samenwerken is met deze applicatie reuze eenvoudig geworden. Tegelijk bevat het Office 365-pakket nog een heleboel andere applicaties die enorm handig zijn wanneer je op afstand met elkaar wilt communiceren en samenwerken. Denk aan Delve, Bookings en Planner die je stuk voor stuk effectief kunt inzetten wanneer je vanuit huis werkt. Ik vertel je graag meer over de manier waarop je dat het beste kunt doen.

Collega’s leren kennen in Delve

Tijdens de coronacrisis werd goed duidelijk dat Teams de communicatie en samenwerking met collega’s op afstand bevordert. Vanzelfsprekend moet je dan wel de juiste collega’s weten te vinden. In groeiende organisaties is het soms lastig om iedereen te kennen en precies te weten wat iedereen doet. Microsoft Delve is daarvoor de ideale oplossing. In deze applicatie kun je gemakkelijk een profiel aanmaken en informatie over jezelf delen. In Delve is het een fluitje van een cent om te laten zien aan welke projecten je in het verleden hebt gewerkt en op welke gebieden je vaardigheden en expertise hebt verworven. Zo zien je collega’s in één oogopslag wie je bent en wat je kunt. Dat maakt het geweldig simpel om gericht contact met elkaar op te nemen. Wel zo handig toch?

Afspraken maken in Bookings

De anderhalvemetermaatregel legde het economisch en maatschappelijk leven in de voorbije maanden grotendeels plat. Zakelijke bijeenkomsten en evenementen werden afgelast en organisaties in diverse branches liepen grote schade op. Door de versoepelingen komt ‘het normale leven’ langzamerhand weer op gang en kunnen allerlei fysieke afspraken weer plaatsvinden. Microsoft Bookings is een uitermate geschikte applicatie waarmee je al die afspraken eenvoudig kunt inplannen. Bookings biedt kleinere bedrijven – zoals kappers, tandartsen en sportscholen – namelijk de mogelijkheid om klanten online afspraken in te laten plannen. Zo heeft Bookings een overzichtelijke reserveringspagina waarop klanten hun afspraak kunnen inplannen. Als organisatie heb je met Bookings direct inzicht in relevante informatie, zoals klantenlijsten en contactgegevens. Ook kun je de Bookings-pagina gemakkelijk integreren in je website. Dat maakt Bookings uiterst toegankelijk, zowel voor klanten als voor dienstverleners.

 

Je kunt Bookings ook goed gebruiken om online afspraken met je collega’s of klanten in te plannen. Mijn collega Dennis heeft bijvoorbeeld in z’n handtekening een link naar zijn Bookings-pagina, waardoor je gemakkelijk een Teams-vergadering kunt boeken. Superhandig natuurlijk!

Projecten managen in Planner

Door alle hectiek kon het de afgelopen maanden best lastig zijn om overzicht te houden over verschillende projecten. Juist in deze tijd is steengoede communicatie en uitstekende samenwerking essentieel. Om als afdeling of team nóg beter te presteren, is het handig om één overzicht van alle lopende projecten te hebben. In Microsoft Planner kun je gemakkelijk verschillende plannen aanmaken en op die manier overzichtelijk weergeven. Ook kun je taken aan specifieke collega’s toewijzen en bepaalde deadlines stellen. Wanneer je Planner goed inricht, kun je als team nog beter taken op elkaar afstemmen. Daarmee geef je de samenwerking een flinke oppepper.

Naast Teams biedt Office 365 dus nog de nodige andere applicaties die je helpen om vanuit huis effectiever samen te werken en productiever de dag door te komen. Wil je deze applicaties implementeren in jouw organisatie? Dan is het noodzakelijk dat je medewerkers het nut inzien van de applicatie(s) die je wilt gebruiken. En ben je benieuwd wat Microsoft Office 365 je nog meer te bieden heeft? Ik vertel je er graag meer over.

Martijn de Vries

x

JOBS 20

JOBS 20