Het kan publieke en private werkgevers niet zijn ontgaan. Het aantal medewerkers dat wil thuiswerken, blijft toenemen. Je kunt ze geen ongelijk geven. Het scheelt reistijd, je kunt je dag flexibeler indelen en je wordt niet afgeleid door collega’s. Bovendien is het simpelweg mogelijk; dankzij de mobiele werkplek. Maar denk vooral niet dat je aan een laptop en internetverbinding genoeg hebt om aan de slag te gaan. Dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Daarom reik ik jou – of je nou werkgever of werknemer bent – graag enkele punten aan om mee te nemen in de overstap naar Het Nieuwe Werken. Dat bestaat trouwens al sinds 2005. Door alle ontwikkelingen sinds de introductie praten wij tegenwoordig liever over ‘werken met een voorsprong’.

Het Nieuwe Werken

Thuiswerken wordt gezien als onderdeel van Het Nieuwe Werken (dat dus niet zo nieuw meer is). Binnen deze werkvorm mogen medewerkers zelf bepalen waar, hoe, wanneer en waarmee ze werken. Daarbij is het minder relevant of het werk op kantoor of thuis wordt gedaan. Zolang de taken binnen de gestelde tijd worden afgerond, is het goed. Door de huidige ontwikkelingen in de techniek, zoals Office 365, is dat makkelijk haalbaar. Dankzij allerlei mobiele devices kun je dan altijd en overal werken. Je kunt bijvoorbeeld op afstand vergaderen, zodat je geen belangrijke bijeenkomsten hoeft te missen. En met SharePoint kun je onder meer samenwerken aan bestanden, wat eindeloos heen en weer mailen voorkomt. Alle ingrediënten voor een succesvolle samenwerking op afstand zijn dus aanwezig, waardoor je samen een voorsprong kunt creëren.

Rol van de werkgever

Wanneer je die voorsprong daadwerkelijk wilt realiseren, moet je een aantal zaken goed aanpakken. Zo is het nogal belangrijk dat je als werkgever alle medewerkers op de hoogte stelt van het thuiswerkbeleid. Een manier om dat te doen, is het organiseren van workshops. Daarin kun je jouw medewerkers laten kennismaken met de mogelijkheden die er zijn. Wanneer duidelijk is wie thuis gaat werken, moeten er afspraken worden gemaakt. Die zijn essentieel omdat er minder fysieke contactmomenten tussen de werkgever en thuiswerkers zijn. Als werkgever moet je erop vertrouwen dat de vrijheid niet misbruikt wordt en de thuiswerker zo productief mogelijk te werk gaat. Door online contact te houden, wordt de voortgang van beide kanten bewaakt. Een reuze handig instrument daarvoor is Microsoft Teams.

[avantage_post_shadowblock selected_post_id=”9672″ post_title=”Wat is Microsoft Teams en wat kun je daar nou mee?” post_excerpt=”Microsoft Teams geeft de kwaliteit van samenwerking een serieuze boost. Teams is volledig geïntegreerd in Office 365, waardoor je gewoon met Word, Excel en PowerPoint kunt werken. De bestanden kun je snel met je team delen, zonder heen en weer te hoeven mailen.”]

Zelfdiscipline

Een of meer dagen thuiswerken, kan voor de medewerker een uitkomst zijn. Voor de organisatie moet het echter minstens even gunstig uitpakken. Ondanks de gemaakte afspraken kan dat toch makkelijker gezegd dan gedaan zijn. Of iemand zelfstandig kan werken, is grotendeels afhankelijk van het karakter van een individu. Er zijn namelijk ook medewerkers die beter presteren in een kantooromgeving, waar ze door collega’s en leidinggevenden worden gestimuleerd om hun taken uit te voeren. Aan de andere kant zijn er ook medewerkers voor wie die stimulans niet nodig is. Zij zijn juist gebaat bij meer vrijheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid en zijn thuis misschien wel productiever dan op kantoor. Het is verstandig om bij jezelf na te gaan wat voor type jij bent. Heb jij voldoende zelfdiscipline om jezelf aan het werk te zetten?

Werkplek

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor al jouw medewerkers, ongeacht de locatie waar ze werken. Je bent dus ook verantwoordelijk voor de werkplek van de thuiswerker. Maar wat houdt dat precies in, naast een goede laptop en een veilige internetverbinding? Denk aan een stoel die aan de arbotechnische eisen voldoet en aan een fatsoenlijke werktafel. Verder bestaan er extra gadgets die het werk prettiger kunnen maken, zoals een draadloos toetsenbord of een noise-cancelling koptelefoon. Die werkt geluiddempend, waardoor iemand minder snel wordt afgeleid. In de thuissituatie moet er hoe dan ook een vaste werkplek zijn, waar de werknemer verantwoord aan het werk kan. De thuiswerker moet die werkplek dan wel daadwerkelijk gebruiken, ook als de comfortabele loungebank er direct naast staat…

Pluspunten

Bij de implementatie van een thuiswerkbeleid worden voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Maar wanneer de overstap eenmaal is gemaakt, komen er genoeg pluspunten naar boven. Zo kan er om te beginnen op reis- en kantoorkosten worden bespaard. Thuiswerken heeft ook een positieve invloed op het ziekteverzuim. Een verkoudheid kan voor kantoormedewerkers een reden zijn om zich ziek te melden. Ze willen hun collega’s toch geen ongemak bezorgen? Maar thuis kunnen ze gewoon aan de slag gaan. Tenslotte is thuiswerken ook nog eens een duurzamere manier van werken. Meer thuiswerkers zorgen voor minder woon-werkverkeer, minder files en dus ook minder CO2-uitstoot.

Scheidingslijn

Tegelijk kent thuiswerken ook potentiële minpunten. Ten eerste bestaat er een kans op vereenzaming. Omdat de thuiswerker zijn/haar collega’s amper ziet, ontstaat een scheiding tussen thuiswerkers en kantoormedewerkers. Daarom is het belangrijk dat de thuiswerkers bij belangrijke vergaderingen en bijeenkomsten worden betrokken. Verder kan het voor een thuiswerker moeilijk zijn om werk en privé gescheiden te houden. Het komt vaak voor dat privé- en zakelijke taken worden afgewisseld, ook na werktijd. Daardoor krijgt de werknemer onvoldoende rust, wat op langere termijn voor psychische problemen kan zorgen. Zo’n situatie moet natuurlijk worden voorkomen. Het is dus zaak om een gezonde balans tussen thuis- en kantoorwerken te vinden.

[avantage_post_shadowblock selected_post_id=”7909″ post_title=”Stilstaan, optrekken, met een slakkengangetje vooruit en weer stilstaan. Wat doe je in die tijd? Juist; productief zijn!” post_excerpt=”Heb je een rijbewijs? Dan heb je waarschijnlijk weleens in de file gestaan. Daar kun je knap gefrustreerd door raken omdat je het pure tijdverspilling vindt. Of je leest even onze tips en gaat voortaan een stuk productiever de file door.”]

Afspraken met jezelf maken

Werk je al regelmatig thuis? Dan heb je vast en zeker ervaren dat de grens tussen privé en zakelijk snel kan vervagen. Het is dus slim om vaste werktijden met jezelf af te spreken, waarin je alleen met je werk bezig bent. Tussendoor geen social media, geen was draaien, geen boodschappen doen en geen TV aanzetten. Maar het werkt ook andersom. Wanneer je als thuiswerker je taken hebt afgerond en je werkdag erop zit, moet je jezelf toestaan om klaar te zijn. Doe je laptop dicht en houd die ook dicht. Die inkomende e-mails lees je morgen wel; thuis of op kantoor.

 

 

Bij Avantage krijgen medewerkers de mogelijkheid om ook regelmatig thuis te werken. Wij zien dit als één van de elementen van werken met een voorsprong. Er zijn alleen genoeg dingen waar je als werkgever aan moet denken om die nieuwe manier van werken succesvol te laten verlopen. Wil je weten hoe je dat doet? Lees het in ons redpaper. 

Bij de keuze voor een bepaald soort device zijn meerdere factoren van belang. Natuurlijk speelt de prijs een rol, net als het uiterlijk. De prestaties en het gebruiksgemak zijn ook belangrijk. Maar hoe zit het met de productiviteit?

Op die vraag (en nog veel meer) geven we uitgebreid antwoord in ons redpaper over rolgebaseerd werken. Daarin vertellen we onder meer hoe verschillende elementen bijdragen aan het verhogen van de productiviteit. Van kantoorinrichting en devicebeleid tot relevante IT-ontwikkelingen en slimme productiviteitsoplossingen; alles komt voorbij.

Download het redpaper


Jasper Glaser

"Zonder bal kun je niet scoren."

x

JOBS 14

JOBS 14