Oplichting op het internet; helaas gebeurt het nog steeds en ook steeds vaker. En er zijn genoeg mensen en organisaties die met open ogen in de val lopen. Nu zijn er verschillende vormen van internetoplichting, maar phishing is het meest bekend. Dan gaat het om websites en e-mails die iets van jou willen hebben. Het doel is meestal om jouw bank- en/of persoonsgegevens via de computer te verkrijgen. Phishing mails worden vaak naar heel veel mailadressen tegelijk gestuurd, in de hoop dat er zoveel mogelijk mensen toehappen.

Phishing mails zijn er in allerlei soorten en maten. Soms zijn ze moeilijk van echte mails te onderscheiden. Toch kom je met de volgende tips een heel eind om te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt.

#1. Let op de aanhef

Phishing mails beginnen vaak met een onpersoonlijke aanhef, zoals ‘Beste heer/mevrouw’, ‘Dear sir/madam’, ‘Beste klant’ of iets in die geest. Als je op zo’n onpersoonlijke manier wordt aangesproken, kun je er vrij zeker van zijn dat het foute boel is. Banken en bedrijven waar jij zaken mee doet, spreken jou doorgaans aan als meneer/mevrouw + voor- en/of achternaam.

#2. Lees de vraag goed

In phishing mails wordt vaak naar persoonlijke gegevens gevraagd, zoals je naam en geboortedatum, bankrekeningnummer, BSN en wachtwoorden. Bespaar jezelf een hoop ellende en geef die nooit! Bonafide organisaties zullen jou nooit via de mail vragen om die gegevens te verstrekken.

#3. Klik nooit op een link

Krijg je een mail van de ‘bank’ of een andere organisatie met de vraag om op een link te klikken of een bestand via een link te downloaden? Pas op! Waarschijnlijk wordt er gesuggereerd dat je op die manier makkelijker gegevens kunt invoeren of wijzigen. Wees je ervan bewust dat een eerlijke organisatie dat niet van je verlangt. Trap hier absoluut niet in, want voor je het weet heb je malwareprogramma’s in je pc, laptop, tablet of smartphone. Dan is de schade niet te overzien.

#4. Kijk kritisch naar de vorm en inhoud

Heb je het gevoel dat de mail die je ontvangen hebt niet past in de huisstijl die je kent van de (zogenaamde) afzender? Ontbreken er logo’s of zien ze er net even anders uit? Dan heb je gegarandeerd met phishing te maken. Kijk ook aandachtig naar de tekst. Phishing mails worden vaak gemaakt met buitenlandse teksten die door een vertaalprogramma zijn gehaald. Zie je vreemde zinsconstructies en taalfouten? Dat zijn geen goede signalen en een duidelijke indicatie van phishing.

#5. Moet je meteen reageren?

De truc van de phishing mail is meestal de hoge druk die op jou als ontvanger wordt gelegd. Er kan zelfs gedreigd worden dat je snel moet handelen omdat er anders een vervelende maatregel, zoals het blokkeren van je bankrekening, moet worden genomen. Verstuurders van phishing mails willen je in paniek brengen, zodat je snel actie onderneemt en in de val trapt. Niet doen!

Een voorbeeld van een phishing mail, zogenaamd namens de Rabobank, zie je hieronder. Heb jij andere voorbeelden die kunnen helpen om phishing mails beter te herkennen? Stuur ze gerust naar ons toe!

Micha van der Burg

"IT doet precies wat jij wilt. Je moet het alleen goed vertellen."

x

JOBS 13

JOBS 13