Winst, continuïteit, groei en maatschappelijke betekenis zijn belangrijke zaken voor organisaties. Dat IT daarbij een cruciale rol speelt, wordt telkens opnieuw bevestigd. Wanneer de IT-omgeving onvoldoende meebeweegt met de groei van de organisatie, ontstaat een kloof tussen de vraag van de organisatie en het aanbod van IT. Dat heeft jachtbouwer Oceanco van dichtbij meegemaakt. De IT-voorzieningen bleven achter bij de ontwikkelingen binnen de organisatie en het IT-beheer sneeuwde ook nog eens onder. Door de aanhoudende groei kreeg Oceanco te maken met capaciteitsproblemen. Het platform waarop de diensten draaiden, voldeed niet meer en zorgde voor ontevreden gebruikers. Het was dus tijd voor verandering; het roer moest om.

#1. Outsourcen

Oceanco had behoefte aan een IT-partner die excellent IT-beheer kon leveren. De organisatie wilde de IT-diensten op het platform outsourcen om zich te kunnen focussen op de kernactiviteiten. Ook was Oceanco op zoek naar een partij die het werkplekbeheer kon verzorgen, inclusief de ondersteuning van gebruikers in de IT-omgeving. Daarnaast had de organisatie de ambitie om digitaal volwassen te worden. Dat was nodig om slimmer gebruik te maken van de applicaties én de beschikbare data in de organisatie.

#2. Digitale strategie

Op het gebied van digitale volwassenheid had Oceanco nog flink wat stappen te zetten. Toen we in 2018 in gesprek kwamen zat de organisatie – op een schaal van 1 tot 5 – rond niveau 1. Er werd weinig aan informatiemanagement gedaan en een duidelijke digitale strategie ontbrak. De ambitie van Oceanco was om liefst niveau 4 te bereiken. Op dat niveau zou de organisatie in staat zijn om goed te luisteren naar de verschillende signalen van de verschillende doelgroepen in de IT-omgeving en daar effectief op in te spelen. Het achterliggende idee was dat Oceanco de digitale strategie op elk gewenst moment moest kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden.

#3. Samenwerking

Een van de redenen dat Oceanco uiteindelijk voor Avantage als IT-partner koos, was onze kennis van het Microsoft Azure-platform. Ook de kwaliteit van onze beheerorganisatie was voor hen een aansprekend argument. Daarbij werd onze flexibiliteit in het voortraject als een groot voordeel ervaren. Alles bij elkaar leverde dat een meer dan prettige samenwerking op, die onder meer heeft geresulteerd in een aanzienlijke verbetering in de gebruikerstevredenheid. De waardering is van een dikke onvoldoende naar een ruime acht gegaan. De gebruikers van de IT-omgeving van Oceanco krijgen nu niet alleen de technologie aangeleverd, maar begrijpen ook wat ermee gebeurt én snappen hoe ze die in hun voordeel kunnen gebruiken. Die winst is sowieso al geboekt.

Tijdens het project hebben we Azure en Microsoft 365 ingezet om de volledige IT-omgeving naar de cloud te migreren. Dat was een stevige klus die we samen met Oceanco, in co-makership, hebben geklaard. Maar de resultaten liegen er niet om. Tevreden gebruikers, beter gebruik van applicaties en data én op weg naar digitale volwassenheid. Ben je benieuwd wat we hebben gedaan om dat voor elkaar te krijgen? In ons klantverhaal doen we je uitgebreid uit de doeken welke stappen we daarvoor hebben gezet. Druk op de downloadbutton hieronder en je leest er alles over.

Download het klantverhaal Oceanco

De overstap naar moderne werkplekken in de cloud is voor veel organisaties een behoorlijke kluif. Er komt aardig wat kijken bij het inrichten van een nieuwe IT-omgeving. Jachtbouwer Oceanco ging samen met ons nog een stap verder, op weg naar digitale volwassenheid.

 

Hoe we dat proces hebben ingericht, kun je lezen in het klantverhaal waarin we alle fasen uitvoerig beschrijven. Daarmee geven we je een uniek kijkje in onze aanpak en de manier waarop wij een IT-migratie aanpakken.


    Wesley Vitters

    ‘‘Don't just inspire… Inspire to make a difference!’’

    x

    JOBS 20

    JOBS 20