Het is best grappig om te ontdekken welke startpagina iemand kiest en waarom. Daar ben ik met name aan het begin van de ontwikkeling van ons online startportal GO behoorlijk mee bezig geweest. Over GO zelf kun je elders op onze website meer lezen; daar kom ik aan het einde van deze blog op terug. Laat ik nu maar even volstaan met de mededeling dat GO het werkende leven voor jou een stuk makkelijker maakt.

 

Waar het mij destijds vooral om ging, was het benoemen van elementen die absoluut op een startpagina moeten voorkomen. Na een representatieve mini-enquête onder collega’s kon ik vaststellen dat informatieve startpagina’s beduidend beter scoorden dan ‘fun pages’. Webpagina’s als Google Nieuws en NU.nl, maar ook homepages van landelijke dagbladen bleken populair te zijn.

Startpagina.nl

Terwijl ik mijn inventarisatieronde deed, viel me op dat startpagina.nl door niemand werd gebruikt. ‘Toch wel bijzonder’, vond ik. De digitale wegwijzer in diensten en producten, handig verdeeld in rubrieken en categorieën, is lange tijd toonaangevend geweest. De doeltreffende navigatie met links deed het ook goed, maar startpagina.nl (dat nog wel bestaat) is de koppositie al jaren kwijt.

 

Sinds de start in 1998 ziet de opmaak er trouwens nog steeds min of meer hetzelfde uit; die is hooguit een beetje gepimpt. In 2006 telde startpagina.nl meer dan 5000 dochterpagina’s; het jaar daarvoor stond de site op de tweede plaats van best bezochte webpagina’s in Nederland. De populariteit mag door de jaren heen dan drastisch afgenomen zijn; het principe van doorlinken staat nog recht overeind.

Verschillende antwoorden, maar wel een rode draad.

Genoeg over startpagina.nl. Zoals eerder gezegd; de behoefte aan informatie is het belangrijkste argument bij de keuze voor een startpagina. Eenvoudig doorlinken naar specifieke informatie is ook van groot belang. Dat was een tweede conclusie die ik uit mijn bescheiden onderzoek kon trekken. Welke zaken verder een rol spelen, werd duidelijk toen ik iedereen vroeg of ze iets misten op de startsite van hun keuze.

 

De antwoorden waren inhoudelijk heel verschillend, maar er was wel een rode draad. Waar het op neerkwam, was dat mijn collega’s het fijn zouden vinden om al hun favoriete onderwerpen en bladwijzers op één plek samen te hebben. In feite was dat de grondgedachte voor de verdere ontwikkeling van het online startportal dat wij na een eindeloze hoeveelheid voorstellen uiteindelijk GO hebben genoemd.

Let's GO!

GO is echt een enorm gave oplossing. Je hoeft maar één keer in te loggen en je kunt meteen bij alle applicaties, documenten en rapportages die je nodig hebt om productief te kunnen werken. Je kunt ook de actuele status van de KPI’s van jouw organisatie zien. Daarnaast kun je aanvullende informatie in het portal integreren. Denk aan branchenieuwsfeeds en kennisbanken, maar ook aan agenda’s en openstaande taken. Daar kun je probleemloos naar doorlinken en je kunt ze met een workflow management systeem meteen toebedelen aan medewerkers met wie je ook nog direct kunt communiceren.

 

Bovendien kun je vanuit het portal doorsurfen naar je eigen intranet. Al die handige toepassingen zorgen ervoor dat ik GO zelf ook als startpagina heb ingesteld en dat die gewoon de hele werkdag openstaat. En dat is niet omdat ik mijn werkgever een plezier wil doen, maar puur omdat GO werkelijk reuze handig is. Ik zie GO echt als mijn persoonlijke digitale assistent die me zoektijd bespaart, waardoor ik meer tijd heb om te focussen op minder routinematige zaken. Wil je er meer over weten? Klik gewoon hier. Let’s GO!

GO

  • Direct toegang tot applicaties, documenten en rapportages.
  • Status van alle relevante KPI’s meteen in beeld.
  • Overzicht van agenda’s, taken en bedrijfsnieuws.

Dennis de Jong

"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal."

x

JOBS 13

JOBS 13