Je kent ‘m wel; de plek waar je veel tijd doorbrengt. Waar je zo’n acht uur per dag druk bezig bent. En waar je moet zorgen dat je je energie op peil houdt om goed te presteren. Inderdaad, dat is je werkplek. En als je slim bent, eet en drink je daar dingen die goed voor je lijf zijn. Dat doe je buiten je werk natuurlijk ook, want je wil je werktijd zo productief mogelijk gebruiken. Ik geef je 5 smakelijke tips om je werkweek gezond door te komen.

#1. Start the engine

Na het slapen heeft je lichaam behoefte aan voedingsstoffen. Tijd voor de belangrijkste maaltijd van de dag: het ontbijt. Je darmen worden ‘opgestart’ om er de hele dag vol voor te kunnen gaan. Zorg daarom dat je gezond en stevig ontbijt, zodat je tijdens de werkdag geen hongerklop krijgt. Ben je niet gewend om te ontbijten? Begin dan met iets kleins, zoals een banaan, en breidt het elke dag een beetje uit tot een volwaardige maaltijd. Daar heb je alleen maar profijt van. Het is namelijk bewezen dat je concentratievermogen in de ochtend een stuk beter is wanneer je goed hebt ontbeten.

#2. Drink genoeg water

Streef ernaar om minimaal 1,5 liter water op een dag te drinken; 2 liter is nog beter. Water helpt om je geest helder te houden zodat je optimaal kunt functioneren. Neem een flesje water mee naar het werk, zorg dat het altijd binnen handbereik staat en vul de voorraad regelmatig aan. Vind je water saai? Voeg wat vers fruit toe om je water met meer smaak te drinken. Stay hydrated!

#3. Snoep niet

Daar staat ‘ie dan, die glimmende glazen pot met snoep op kantoor. Houd ‘m uit de buurt zodat je er niet steeds naar kijkt. Veel mensen eten onbewust, terwijl ze het eigenlijk niet eens willen. Je moet dus zorgen dat je niet alleen maar je hand hoeft uit te steken om een snoepje te pakken. Af en toe snacken is trouwens echt niet erg, zolang het maar gezonde snacks zijn. Denk aan fruit, rauwkost, rijstwafels, noten, vezelrijke crackers of magere kwark.

#4. Lunch gezond

Croissantjes, luxebroodjes en snacks. Ze zijn vaak allemaal te vinden in de bedrijfskantine, maar je kunt ze vermijden. Neem gewoon je eigen gezonde lunch mee. Het kost een paar minuten tijd om die thuis klaar te maken en het is absoluut de moeite waard. Kun je die paar minuten werkelijk niet missen? Dan kies je in de kantine voor een salade (let wel op de dressings!) of volkorenbrood met gezond beleg. Dat is echt niet zo moeilijk.

#5. Hoera! Maar...

Een collega is jarig en trakteert op iets lekkers. Dat komt op de werkvloer vaak genoeg voor. Soms lijkt het of er elke dag wel iets te vieren is. Alleen moet je voor jezelf bedenken of de lekkernij de zonde waard is. Vind je het echt zo lekker dat je niet af kunt slaan? Zou je het zelf ook hebben gekozen? Geniet er dan helemaal van of neem dan bijvoorbeeld wel maar een half stukje. Maar als het niet zo is, sla dan de traktatie af.  ’Nee’ zeggen mag. Zeker als het goed is voor jouw gezondheid.

Nog meer?

Heb jij nog meer tips om je lichaam in een goede conditie te houden zodat je de werkweek fluitend doorkomt? Dat sporten helpt, weet ik natuurlijk wel. Maar het gaat mij nu juist om smakelijke tips waarmee je je lijf een gezonde boost geeft. Ik hoor of lees ze graag, dus kom vooral door!

Arwen Durieux

"Kennis is macht. Kennis delen is kracht."

x

JOBS 13

JOBS 13