Een gemiddelde dag op de werkvloer. Hoe kan jouw voedingskeuze je helpen om die het best door te komen? Voor een productieve dag zijn er twee belangrijke elementen nodig: goede concentratie en een hoog energielevel. Dat snacken niet de beste manier is om het concentratie- en energievermogen te verhogen, snappen we allemaal wel. Maar wat kun je nou het beste eten om dat wel te doen?

#1. Avocado

Avocado’s. Dé trend van 2017. Sindsdien is de consumptie van avocado’s niet meer afgenomen. Met al hun vitaminen, mineralen en gezonde vetten blijkt het een goeie broodbelegger te zijn. Maar ook op de werkvloer werpt het zijn vruchten af. Avocado’s stimuleren namelijk onze bloedsomloop, waardoor de hersenen worden gestimuleerd. Geactiveerde hersencellen zorgen voor een betere focus. Daarbij geven avocado’s een ‘voller’ gevoel, wat een indirect maar wel degelijk positief effect heeft op ons energielevel. Want wie is er nou productief met constante hongergevoelens?

#2. Banaan

Het perfecte stuk fruit om je dag mee te beginnen! Het ontbijt is immers de belangrijkste maaltijd van de dag. De hele dag door putten we uit de voedingsstoffen die we ’s ochtends tot ons hebben genomen. Maar waarom zijn specifiek bananen nou zo’n goede start van de dag? Dat komt omdat bananen een goede hoeveelheid glucose bevatten en dat zorgt voor een energy boost. Daarbij maken bananen ons ook nog eens alerter en bevorderen ze ons concentratievermogen. Het is een goede en natuurlijke manier om de hersenen te stimuleren.

#3. Blauwe bessen

Voor in de yoghurt of in een smoothie. Blauwe bessen zijn heerlijk zoet, bevatten vitamines en zitten vol met antioxidanten. Al met al is dit fruitsoort ontzettend goed voor onze hersenen. De antioxidanten zorgen voor een goede doorstroming van zuurstof naar de hersenen, wat goed is voor ons concentratievermogen. Daarbij blijkt dat het ons geheugen ook nog eens verbetert, waardoor sommige mensen het als preventieve maatregel tegen Alzheimer eten.

#4. Pure chocola

We lusten het allemaal: chocola! Helaas weten we ook dat het niet al te goed voor ons is. De melk en witte chocola dan… Pure chocola is namelijk een ander verhaal. In pure chocola zit een stofje, cafeïne, dat onze hersenen stimuleert. Cafeïne staat erom bekend dat het ons concentratievermogen verbetert. Waar de meeste mensen denken dat ze dit alleen in koffie kunnen vinden, is het misschien leuk om te weten dat ook pure chocolade cafeïne bevat. Een stukje per dag kan zorgen voor meer alertheid, verminderde vermoeidheid en meer energie.

#5. Spinazie

Spinazie is een van de beste groentes voor onze cognitieve functies. Net als  blauwe bessen eten mensen spinazie om de aftakeling van het geheugen te voorkomen. Ze beschermen onze hersenen en helpen om gefocust te blijven. Bovendien is spinazie ook nog eens bevorderlijk voor ons energielevel, omdat er veel ijzer in zit. Een tekort aan ijzer kan zorgen voor een verminderd concentratievermogen, en dat is nou juist wat we niet willen hebben op onze productieve dag.

Nog meer?

Natuurlijk zijn deze tips geen vrijbrief voor een productieve dag op het werk. Er zijn ook andere factoren die daaraan bijdragen, zoals voldoende slaap en een goed ingerichte werkplek. Maar om de vraag ‘beïnvloedt eten je productiviteit’? te beantwoorden, weet je nu dat het eten van avocado’s, bananen, blauwe bessen, pure chocola en spinazie in ieder geval geen kwaad kan!

Arwen Durieux

"Kennis is macht. Kennis delen is kracht."

x

JOBS 8

JOBS 8