Een chatbot mag dan geen mens zijn; zo’n virtuele medewerker kan je wel heel goed helpen bij het oplossen van problemen bij je klanten. Het gaat namelijk vaak om veel voorkomende vragen, waarop je het antwoord van tevoren kunt invoeren. Een gesprek kun je het dus niet echt noemen, maar die kant gaat het wel steeds meer op. Door de razendsnelle ontwikkeling van chatbots worden gesprekken interactiever. Dat wordt door een toenemend aantal organisaties (terecht) als meerwaarde gezien omdat de nieuwste generatie chatbots vragen en klachten van klanten zelfstandig kunnen afhandelen. Die efficiënte manier van werken levert niet alleen tevreden klanten op, maar bespaart jouw organisatie ook nog eens een hoop geld.

#1. Persoonlijke assistent

Een chatbot kun je handig inzetten als persoonlijke assistent voor je klanten. Wanneer je op je website een chatbot plaatst, kun je klanten tijdens hun klantreis begeleiden. Zo kun je advies geven over bepaalde producten of diensten, waarmee je de klant ondersteunt bij het maken van de juiste keuze. En wanneer je een uitgebreide webshop hebt, kun je klanten helpen bij het maken van een selectie. Een reusachtig aanbod kan namelijk behoorlijk overweldigend zijn. Daarnaast kunnen chatbots eenvoudige vragen van jouw klanten beantwoorden. Denk aan vragen over specifieke producteigenschappen of over de standaard levertijd.

#2. Altijd bereikbaar

Een groot voordeel van een chatbot is dat die elk moment van de dag, zeven dagen per week, bereikbaar is. En een chatbot wordt nooit moe, meldt zich nooit ziek, heeft geen behoefte aan vakantie en hoeft ook niet naar het toilet. Zo kunnen je klanten altijd bij je aankloppen en om advies vragen. Die continue beschikbaarheid zorgt ervoor dat klanten je gaan vertrouwen. Bovendien geeft een chatbot direct antwoord, waarmee de klant snel geholpen is. Op het moment dat een chatbot het antwoord niet weet, kan de vraag worden doorgestuurd naar een medewerker van de servicedesk. Die heeft dan alle tijd om de vraag van de klant uitgebreid te beantwoorden.

#3. Goede antwoorden

Bij een klantenservice heb je regelmatig te maken met nieuwe medewerkers. Die moeten ingewerkt worden en snel kennis over de producten en diensten opdoen. Ook moeten ze zich de tone-of-voice waarmee je jouw klanten aanspreekt eigen maken. Dat kost natuurlijk tijd, waarbij het ook nog eens de uitdaging is om consistent te zijn. Mensen communiceren nu eenmaal op hun eigen manier en het is lastig om dat bedrijfsgericht te trainen. Om er zeker van te zijn dat alle antwoorden consistent zijn, kan een chatbot worden ingeschakeld. Wanneer je de chatbot van de juiste informatie voorziet, krijg je altijd hetzelfde antwoord op dezelfde vraag. Zo wordt elke klant op dezelfde manier geholpen en geef je de klant altijd de juiste antwoorden.

Tot slot…

Met een chatbot kun je er dus eenvoudig voor zorgen dat je klanttevredenheid omhooggaat. Bovendien blijft zo’n digitale vraagbaak altijd vriendelijk, wordt ‘ie nooit gek van dezelfde vraag en hoef je niet bang te zijn dat de chatbot om opslag vraagt. Maakt dat de chatbot de beste werknemer van de toekomst? Ik hoor graag hoe jij daarover denkt.

Jasper Glaser

"Zonder bal kun je niet scoren."

x

JOBS 14

JOBS 14