De pc, desktop en laptop zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse kantoorbeeld. Die functionele apparaten zijn dan ook van cruciaal belang om met bedrijfsmatige IT-applicaties te kunnen werken en toegang te krijgen tot essentiële bedrijfsinformatie. We zijn er intussen aan gewend geraakt dat we daar met allerlei devices gebruik van kunnen maken. De ontwikkelingen op het gebied van hardware blijven overigens doorgaan en ook de software wordt constant aangepast aan de vraag uit de markt. Om die ontwikkelingen in perspectief te plaatsen, ga ik eerst een paar decennia terug in de tijd. Naar woensdag 12 augustus 1981, om precies te zijn.

Op die dag lanceerde IBM in Amerika namelijk de eerste pc; de 5150 IBM Personal Computer, gebouwd op basis van de 8088 CPU, een 16-bits-microprocessor (extern 8-bit) van Intel en een Industry Standard Architecture (ISA) bus. De pc was in feite niet meer dan een toetsenbord en een systeemkast, uitgerust met 16K werkgeheugen (nu de omvang van een bescheiden tekstbestand) en 40K ROM. Diskdrives bestonden toen nog niet; programma’s moesten op een cassetterecorder worden opgeslagen, met een 5¼-inch 160K floppydrive en 64K Ram.

Microcomputer

Voor de eerste pc’s moest ruim 1500 dollar per stuk worden betaald, maar dat destijds relatief forse bedrag schrok nauwelijks af. Tegen het einde van 1982 werd op werkdagen elke seconde een computer aan de andere kant van de oceaan verkocht. Na de introductie in Nederland (1983) bleek de pc al even succesvol. Wie ook maar iets met administratie deed, wilde zo’n handige microcomputer op het bureau hebben staan. Tegenwoordig is automatiseringsapparatuur zo gewoon, dat het niet eens meer opvalt dat iemand een pc, laptop, tablet en/of smartphone heeft. Sterker nog; je wordt raar aangekeken als je niet minstens een van die apparaten bezit.

SaaS

In de beginjaren van deze eeuw zagen we dat het idee van ASP (een server als een dienst) vorm ging krijgen. Leveranciers van software speelden daarop in door software als dienst (Software as a Service) te leveren. Die verandering had grote invloed op het verkoopmodel van die bedrijven. Bij Microsoft bestond de eerste stap uit het aanbieden van BPOS, de verre voorloper van het huidige Office 365. De tussenstappen daarnaartoe had Microsoft nodig om te begrijpen hoe de organisatie naar de partners en de gebruikers toe moest bewegen. Nu ze dat uitstekende onder de knie hebben, durf ik te voorspellen dat voor het eind van 2023 alle software in SaaS-vorm geleverd gaat worden. Dat geeft geheid een andere dimensie aan het IT-platform en heeft ook invloed op de behoefte aan een eigen platform en servers. De hardware verplaatst zich naar de SaaS-leveranciers.

IaaS

Gedurende de ‘verSaaSing’ gingen serverleveranciers, waaronder IBM, pogingen wagen om hun hardware als dienst aan te bieden. Er ontstonden omvangrijke datacenters waar de dienst afgenomen kon worden en ook veel kleinere IT-partijen gingen de dienst zelf aanbieden en verder ontwikkelen. Door de enorme complexiteit werd het voor de kleine aanbieders echter steeds moeilijker om er een winstgevend verdienmodel aan te koppelen. In een groeiende markt kwamen een paar grote spelers op de markt, zoals Amazone, Google en Microsoft. Ook IBM is nog steeds een belangrijke speler. Eind 2018 bestond de top 5 uit Amazone, Google, Microsoft, Alibaba en IBM.

Servitization

Uit de tabel blijkt dat de SaaS- en IaaS-omzet de komende jaren zo goed als verdubbelen. Noem het inzicht of intuïtie, dat zagen we bij Avantage enige jaren geleden al aankomen. En met ons meer bedrijven, in alle eerlijkheid. De voorspelde groei zal in Nederland vooral plaatsvinden in de mid-market en het MKB-segment. Daarmee wordt bevestigd dat servitization (het proces waarbij dienstverlening een steeds grotere rol krijgt in de businessmodellen van bedrijven) niet te stuiten is. Service verandert van een kostenpost in een kans om klanten beter van dienst te zijn en omzet te genereren.

DaaS

SaaS is inmiddels een volwassen beweging, waarin Nederland een prominente plek inneemt. Nu is het tijd voor een volgende stap, die onder meer door deviceproducenten als HP, Dell en Lenovo wordt gezet. Die sluit perfect aan bij ons concept ‘pc zonder zorgen’, dat Avantage enkele jaren geleden al heeft ontwikkeld. Daarop voortbordurend hebben we een campagne ontworpen om mensen te vertellen over de nieuwe Device as a Service diensten die wij in de markt zetten. DaaS betekent niet alleen dat we devices beschikbaar stellen in een prijs per maand model. Dat zou gewoon een vorm van leasing zijn, waarmee we ons niet onderscheiden. Daarom kijken wij verder dan een simpel verdienmodel. Het device moet ook nog eens veilig te gebruiken zijn en de gebruiker minstens ondersteunen met beveiligde opslagfaciliteiten en adequate back-ups. Bovendien moeten gebruikers van ‘onze devices’ aanspraak kunnen maken op ondersteuning door onze servicedesk. Accessoires en verdere service maken ook deel uit van ons standaardpakket dat eenvoudig door de gebruiker geüpgraded of gedowngraded kan worden.

Rol = device

DaaS staat aan het begin van de levenscyclus. In de komende groeifase kunnen we wellicht de stap maken om een device niet alleen beschikbaar te stellen aan de hand van de rol die een medewerker heeft, maar die dienst ook nog eens op maat te ondersteunen. Want de vraag rijst of we de behoefte aan individuele flexibiliteit met een collectief businessmodel kunnen invullen. Welke premium moeten we reserveren om de mogelijke kosten af te dekken? Dat is een totaal andere vraag dan de vraag die gesteld wordt bij het gebruik van software. Zoiets kunnen we alleen doen wanneer de populatie (lees: de animo voor de dienst) groot genoeg is om de flexibiliteit te dempen. Tegelijk zijn we goed op weg.

Momenteel is de dienst zo uitgebreid dat het niet bij een ‘role based device’ blijft. De dienst omvat ook het gereed maken van de systemen, de installatie en het afleveren. Het device kan met behulp van Microsoft-tools automatisch vanuit jouw rol en volledig veilig worden ingericht. Daardoor kun je als gebruiker direct na ontvangst aan de slag. Met beheer en support voor de gebruiker én het device maken we de dienst compleet. En dat voor een vast bedrag per maand, waardoor je altijd beschikt over een up-to-date device waarmee je overal productief kunt werken. Willen we dat niet allemaal? Ik wel!

Bij de keuze voor een bepaald soort device zijn meerdere factoren van belang. Natuurlijk speelt de prijs een rol, net als het uiterlijk. De prestaties en het gebruiksgemak zijn ook belangrijk. Maar hoe zit het met de productiviteit?

Op die vraag (en nog veel meer) geven we uitgebreid antwoord in ons redpaper over rolgebaseerd werken. Daarin vertellen we onder meer hoe verschillende elementen bijdragen aan het verhogen van de productiviteit. Van kantoorinrichting en devicebeleid tot relevante IT-ontwikkelingen en slimme productiviteitsoplossingen; alles komt voorbij.

Download het redpaper


Rene Hendriks

"Als je samen het einddoel en de koers bepaalt, vind je altijd de juiste weg."

x

JOBS 16

JOBS 16