Dat het IT-landschap de afgelopen jaren ingrijpend is veranderd, is ‘the understatement of the year’. Misschien zelfs wel van het decennium. Ik ken maar weinig branches waarin de ontwikkelingen elkaar zo snel opvolgen. Dat maakt het zelfs voor 24×7 IT-professionals als wij een heuse uitdaging om alles op de voet te volgen. Laat staan om de ontwikkelingen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te voorspellen en daarop te anticiperen.

 

Toch is dat precies waar ik dagelijks druk mee bezig ben. Trends signaleren en daarop inspelen met IT-oplossingen die onze klanten helpen om nog doeltreffender te kunnen werken. Een simpel uitgangspunt (zoals het ons betaamt), maar wel met een wereld aan mogelijkheden. En daar zit ‘m nou net de kneep.

Output

Het aanbod aan applicaties voor bedrijven rijst de pan uit. De ene applicatie belooft dit, de andere doet het net even anders. De volgende heeft handige extra’s, maar mist wat de vierde wel heeft. Je moet echt thuis zijn in de materie om te kunnen bepalen welke applicatie aan al jouw eisen voldoet. Ik word dan ook regelmatig gevraagd om te ondersteunen bij het maken van een keuze.

 

Als dat gebeurt, doe ik eerst een stap terug en vraag ik: ‘wat moet het opleveren?’ Je kunt wel denken dat je een nieuw CRM- of ERP-systeem nodig hebt, maar is dat echt waar? Welke output verwacht je van een applicatie? Moet die ook communiceren met andere applicaties? Wat is dan het doel van die beoogde combinatie? Het zijn een paar van veel meer vragen die ik vrijwel wekelijks stel.

Standaardoplossingen bestaan zelden tot nooit

Naast de algemene factoren spelen ook andere zaken een aanzienlijke rol. Zo kan (bijvoorbeeld) een HRM-applicatie prima geschikt zijn voor de zorgsector, maar minder voor het onderwijs. Op het gebied van financiële software lopen de specificaties ook nogal uiteen. Daarnaast heeft elke branche eigen kenmerken die invloed hebben op de keuze voor een IT-applicatie. Bovendien komt het geregeld voor dat individuele organisaties bedrijfsspecifieke wensen hebben.

 

Ik hoef dan ook vast niet meer uit te leggen dat standaardoplossingen zelden tot nooit bestaan. Wat wel kan, is het op maat bouwen van IT-oplossingen op basis van bestaande technologie. Daarmee kunnen we exact voldoen aan de wensen die uit de inventarisatie van bedrijfsprocessen naar voren komen. Want die achterliggende gedachte blijft op ons netvlies gebrand. Als het niet precies oplevert wat je nodig hebt, kun je het beter niet kopen.

Advies

Nu loop ik al een aardig tijdje mee in de IT. Ik leer elke dag nieuwe dingen, maar heb intussen bij honderden organisaties in uiteenlopende branches in de keuken gekeken. Die ervaring deel ik in onze eigen organisatie om onze klanten het best mogelijke advies te kunnen geven. We weten niet alleen welke bedrijfsoplossingen er zijn en komen. We weten ook welke IT-applicaties wel of niet bij een type organisatie passen.

 

Daarbij is de voornaamste voorwaarde dat ze de werkdruk verminderen en dus bijdragen aan het verhogen van de productiviteit. Ik ben ervan overtuigd dat die bij welke organisatie dan ook verbeterd kan worden. Al was het alleen maar door de voortschrijdende technologie. Daar kom ik met liefde en plezier graag een keer met je over praten.

Advies

  • Inhoudelijk advies vanuit IT- èn branchekennis.
  • Ondersteuning op basis van actuele knowhow.
  • Brede kijk op passende bedrijfsoplossingen.

Eric Carree

"Je moet niet altijd op de voorgrond willen staan. Dan krijg je vaak het beste resultaat."

x

JOBS 14

JOBS 14